RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Fotograf: MICHAEL DeMOCKER (AP)

Ser du problemet?

Sist oppdatert:
Fans i navnekrangel før superfinale.

Søndag spiller det amerikanske fotballaget New Orleans Saints mot Indianapolis Colts i sin aller første Super Bowl-finale.

I forkant av finalen har det vært en omfattende navnekrangel knyttet til fansens slagord «Who Dat» og lagets symbol kalt «fleur-de-lis».

NFL og New Orleans Saints har nemlig hevdet at de har rettighetene til disse. De har blant annet forlangt at lokale t-skjorteprodusenter ikke kan benytte noen av disse når de lager uoffisielle supportereffekter.

- Gitt etter
Nå har imidlertid statsadvokaten i Louisiana slått fast at folk kan selge supportereffekter med både slagord og symbol, så lenge de ikke har andre referanser til verken klubb eller NFL, ifølge Associated Press.

- De har gitt etter og de har sagt at de ikke har noen intensjon om å kreve «fleur-de-lis», noe som ville vært latterlig, eller «Who Dat», som ville vært like latterlig, sier statsadvokat Buddy Caldwell, ifølge AP.

Navnekrangelen har skapt stor furore blant klubbens fans, noe som førte til at statens guvernør Bobby Jindal ba Caldwell om å vurdere mulighetene for søksmål, dersom NFL krevde eierskap på slagordet.

«Who Dat» som er en forkortelse for fansens hymne «Who dat say dey gonna beat dem Saints» har vært et hyppig innslag hos fansen siden 80-tallet.

Superdyr reklame
Årets høydepunkt i amerikansk fotball har i flere år vært verdens dyreste enkelte sportsarrangement å reklamere under.

I år selges imidlertid annonseplassene med «rabatt».

TNS Media Intelligence har tidligere meldt at en reklamesnutt på 30 sekunder til arrangementet vil koste mellom 2,5 millioner og 2,8 millioner dollar.

Det er et fall fra 2009, da prisene lå på rekordhøye tre millioner dollar. Men tross fallet er Super Bowl fortsatt dyrest

Årsaken til at reklamene var så dyre i fjor skyldes at annonser normalt kjøpes på våren. Dermed ble avtalene inngått før USAs økonomi virkelig fikk kjørt seg. .

Prisen for 30 sekunders oppmerksomhet under Super Bowl passerte for første gang én million dollar i 1995. To millioner dollar ble passert fem år etter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere