RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Svein Erik Furulund (Aftenposten)

Slår ring om miljøfellene til sjøs

Sist oppdatert:
Aksjekursen i John Fredriksen-dominerte Frontline gikk i taket da det ble kjent at miljøkravene for oljetankere blir skjerpet. Men Frontline-direktør Oscar Spieler tror ikke vi blir kvitt skraphaugene på en god stund enda.

IMO (International Maritime Organization) meldte torsdag at fristen for å fase ut tankskip med enkeltskrog flyttes fra 2015 til 2010. Ved Oslo Børs gjorde Frontline, som har en av verdens mest moderne tankflåter, et kraftig byks, og oppgangen har fortsatt utover fredagen.

Stort tolkningsmonn

Administrerende direktør Oscar Spieler i Frontline Management ser imidlertid ikke den helt store dramatikken i beslutningen fra IMO. Hvor store konsekvenser omleggingen faktisk får, avhenger av den tolkningen sentrale nasjoner legger til grunn.

Reglene åpner nemlig for at skipene med enkeltskrog kan drives videre til de er 25 år eller seinest til 2015 dersom både flaggstaten og myndighetene i det aktuelle farvannet tillater dette. Det betyr at oljetankere med enkeltskrog vil fortsette å trafikkere utvalgte strekninger.

- Reglene gir en mulighet til å trade disse båtene uansett, sier Oscar Spieler i et intervju med TDN Finans.

- Jeg synes ikke det ligger noe veldig dramatisk i dette foreløpig, men det er jo helt avhengig av hvordan de politiske myndighetene i de forskjellige landene kommer til å tolke reglene og hva de kommer til å tillate, tilføyer han.

Spieler mener likevel IMO har opptrådt fornuftig ved å tillate et visst tolkningsmonn.

- Det å ha en kategorisk cut-off i 2010 tror jeg ikke industrien eller verden som sådan hadde vært tjent med, framholder han.

Dyrere å bygge nytt

Når det gjelder nybygg, kan de nye reglene få atskillig større effekt, ifølge Spieler. Han holder en knapp på økt etterspørsel etter moderne skip.

- Dette vil kunne gi et press i nybyggingsmarkedet. Når man har en slik regel vil man kunne se en utvikling mot at de store oljeselskapene vil implementere utfasing av enkeltskrog-tankere tidligere. Det vil kunne gi et større behov for dobbeltskrog og det vil kunne gi et økt press i nybyggingsmarkedet, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere