RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik bruker al-Qaida nettet

Sist oppdatert:
Ved hjelp av stadig mer avanserte nettsider bruker al-Qaida-sympatisører nettet til planlegging og propaganda.

- Internett er uovertruffent medium for å holde en geografisk spredt bevegelse samlet og å spre et ideologisk budskap, sier terroreksperten Brynjar Lia til TV 2 Nettavisen.

Lia er seniorforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt.

I en rapport skrevet for det anerkjente tidsskriftet Jane’s Intelligence Review, skriver han at nettet fungerer som både propagandaverktøy og informasjonskanal for såkalte jihadister.

Organisme i endring
I motsetning til nasjonale bevegelser som den palestinske gruppen Hamas, ser jihadistene seg selv som deltakere i en hellig krig (Jihad) mot vestlige korsfarere, og har al-Qaida-lederen Osama bin Laden som sitt store forbilde.

Et femtitalls såkalte modersider utgjør kjernen i nettverket. I tillegg finnes tusenvis som gjengir stoff fra disse nettstedene. Hyppig bytter av servere gjør det vanskelig å holde oversikten.

- Infrastrukturen fungerer som en organisme i konstant endring, der dødt vev hele tida erstattes av nye celler, skriver Lia i rapporten.

Nestlederen i Al-Qaida, Ayman al-Zawahiri har framstått i flere videoer lagt ut på jihadist-nettsteder.
Nestlederen i Al-Qaida, Ayman al-Zawahiri har framstått i flere videoer lagt ut på jihadist-nettsteder.

Ansikt til ansikt
For bakmennene fungerer nettstedene ikke som direkte rekrutteringssentraler, men som propagandaverktøy. De siste to årene har særlig kampen mot amerikanerne i Irak stått i fokus.

- Intervjuer av arresterte jihadister viser at de har brukt nettet mye. Men nettstedene brukes særlig til å presentere en sympatisør til budskapet. Å rekruttere til den indre krets av grupper skjer ikke på nettet. Den må gjøres ansikt til ansikt, sier Lia.

- Før ble det lagt ut håndbøker om å lage eksplosiver, sikkerhetsprosedyrer ved opprettelse av celler og andre mer håndverksmessige ting. Nå kommer mer audiovisuelt materiale, mener Brynjar Lia.
- Før ble det lagt ut håndbøker om å lage eksplosiver, sikkerhetsprosedyrer ved opprettelse av celler og andre mer håndverksmessige ting. Nå kommer mer audiovisuelt materiale, mener Brynjar Lia.

Rekrutter
Ifølge Lia deltar brukerne aktivt i nettforumer og kan komme med synspunkter og spørsmål. Chattekanaler gjør at terrorledere og sympatisørene deres kan kommunisere i direkte med hverandre. Samtidig blir nettstedene stadig mer avanserte.

I romjula ble det kjent at et al-Qaida-nettsted hadde lagt ut en treningsvideo for barn og unge. Videoen viser hvordan grupper skal opptre for å angripe politibiler og stridsvogner (se videoen her)

- Videoer og liknende er et verktøy for å motivere en større gruppe for å ofre seg for disse sakene. Men videomateriale lagt ut på nettet vises også for rekrutter som er under trening for å forberede dem, sier Lia.

Filmsnutter med mulla Krekar fra Nord-Irak brukes fortsatt for å oppildne hellige krigere til kamp.
Filmsnutter med mulla Krekar fra Nord-Irak brukes fortsatt for å oppildne hellige krigere til kamp.

Kommet for å bli
Lia mener terrornettstedene trolig er kommet for å bli. Selv om det er teoretisk mulig å stenge de 50 viktigste modernettstedene, vil støttesider kunne komme opp raskt. Dessuten er de kommersielle, juridiske og politiske problemene ved slike tiltak nesten uoverstigelige, skriver Brynjar Lia.

Samtidig er nettstedene gode kilder til informasjon om hvordan jihadistene tenker.

- Erfaringen man har gjort seg er at nettsidene ikke er stedet å gå for operativ etterretning. Men nettet er godt sted for å se den ideologiske retningen jihadistene går i, og hvordan de ulike gruppene ønsker å fremstå, men ikke hva slags aksjon de har tenkt til å gjennomføre i morgen, mener Lia.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere