RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: TV 2 Nettavisen/Arne Lutro

UD-ansatte krever handling

Sist oppdatert:
- Vi forventer at ledelsen tar tak i kritikken som er kommet fra Reinås-utvalget, krever lederne for de UD-ansatte. Torsdag møtte over 200 ansatte utvalgets medlemmer.

I rapporten som Reinås-utvalget la fram onsdag, var utvalget svært kritisk til UD-ledelsens håndtering av krisen, mens de ansatte fikk ros for å ha gjort det beste ut av situasjonen. De ansatte gikk mann av huse da de torsdag fikk sjansen til å møte Jan Reinås og de andre medlemmene av utvalget.

- Vi opplevde det som veldig positivt at utvalget presenterte rapporten direkte til oss. Utvalget understreket at de ønsket å gi sterk anerkjennelse til de ansatte som var involvert, sier lederen for Akademikerne i UD, Lars Andersen, til TV 2 Nettavisen.

Over 200 deltok på møtet i Ingeniørenes hus i Oslo.

Forventer handling
Reinås-utvalget peker på at de UD-ansatte som fikk flodbølgekatastrofen i fanget 2. juledag sto overfor nesten umenneskelige arbeidsoppgaver. En grunn var at UD manglet både beredskapsplaner og ressurser for å håndtere katastrofen.

- De ansatte som var involvert opplevde klart at det manglet planer, utstyr og rutiner. De var heller ikke trent for arbeidsoppgavene de skulle utføre. Det ansvaret er et lederansvar, sier Andersen.

De krever nå at ledelsen tar tak i svakhetene Reinås-utvalget peker på.

- Det forventer vi. Vi har inntrykk av at den politiske ledelsen har tatt dette ansvaret alvorlig. Vi tror dette arbeidet vil føre til en bedre kriseberedskap, sier Andersen.

Råd
Han understreker at de ansatte krever å få et ord men i laget.

- Vi tar for gitt at de ansattes representanter blir tatt med på råd, sier Andersen.

Mye av kritikken fra Reinås-utvalget faller på UDs administrasjon, som ledes av avtroppende utenriksråd Bjarne Linstrøm. Andersen ønsker ikke å kommentere kritikken som er reist mot Lindstrøm.

- Det er et politisk ansvar, sier han.

Lukket
De ansattes organisasjoner har lenge pekt på at et UD må bli flinkere til å dele informasjon og delegere ansvar. Lederen for Norsk Tjenesemannslags avdeling i UD, Kåre Stormark, mener lukketheten som hersket etter tsunamikatastrofen var en årsak til at UD kom skjevt ut.

- Resultatet ble dårligere på grunn av for dårlig infoutveksling, sier han.

Han håper torsdagens møte bidro til at ledelsen tar tak i problemet.

- Signalene er at ledelsen legger seg flat. Vi forventer det, sier han.

Lindstrøm
Han kan ikke si om de ansatte har tillit til ledelsen.

- Vi vil vente å se og se, sier Kåre Stormark.

Han peker på at UD snart får ny departementsråd. Bjarne Lindstrøm er allerede utnevnt som ny ambassadør i London, mens den tidligere Paris-ambasadøren Svein Svedmann tar over som utenriksråd.

Spente
Stormark er avventende til hva ledelsen vil gjøre for å bedre beredskapen. UD har blant annet etablert to kriseteam som er klare til å reise ut på kort varsel.

- Det gjenstår å se. Foreløpig driver man mest med kriseteamene. Men vi er veldig spente på hvordan ledelsen følger opp de andre delene av anbefalingene, sier han til TV 2 Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere