RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil rive prestisjeterminal

Den nye prestisjeterminalen på Charles de Gaulle-flyplassen i Paris kan bli revet dersom det viser seg at den er feilkonstruert, ifølge ledelsen for Paris’ flyplasser.

Terminal 2E er stengt på ubestemt tid etter ulykken søndag morgen der fire mennesker mistet livet og tre ble skadd da en 50 meter lang og 30 meter bred seksjon av den nyåpnede terminalen styrtet i grus.

Brannmannskapene opplyste mandag morgen at det er funnet fire lik i ruinene, og de nedjusterte dermed dødstallet fra fem. Det er likevel ikke klart om det kan befinne seg flere døde under sementen.

- Dersom alle ringseksjonene viser seg ikke å være sikre, vil vi naturligvis måtte rive alt. Vi tar ingen risiko når det gjelder sikkerheten, sa Pierre Graff, president i Aeroports de Paris, mandag.

Prestisjenederlag
Dersom terminalen må rives, er det et hardt slag mot flyplassens økonomi og planene om privatisering.

Den supermoderne terminalen består av to lange tubeformede bygninger som bindes sammen av en fotgjengerpassasje. Det var en seksjon i den ytterste og lengste av de to byggene som kollapset.

Etter at politietterforskningen kom i gang søndag, ble det mandag opprettet en teknisk komité som skal undersøke hvordan en så katastrofal feil kunne oppstå.

Da terminalen ble åpnet i fjor sommer, ble den beskrevet som en arkitektonisk juvel, som var ledd i flyplassens planer om å bli et sentralt knutepunkt i Europa.

Advarsler
Den internasjonalt kjente arkitekten Paul Andreu var mandag på vei hjem fra Beijing, der han arbeider med et nytt teater, for å hjelpe til med etterforskningen. Han sier at han er sjokkert over det som er hendt.

Etter at det ble klart at ulykken ikke var resultat av en terroraksjon, fokuserer etterforskerne på mulige designfeil eller feil i byggeprosessen, som hastverksarbeid eller dårlige materialer.

Fagbevegelsen advarte for et år siden Aeroports de Paris og Air France mot å forhaste seg i byggeprosessen for å unngå tap. Aviser på venstresiden skriver at den underliggende årsaken til ulykken er privatiseringsprosessen som har gjort at myndighetene var under press for å redusere kostnadene.

(NTB-AFP-Reuters)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere