RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Utfordrer Skaugen Petrotrans

Sist oppdatert:
Per Heidenreich og hans amerikanske rederi Heidenreich Marine (Heidmar) er nå ferd med å gire opp ekspansjonen inn i det amerikanske oljelektringsmarkedet, hvor I.M. Skaugen er størst
Det går frem av en pressemelding.

Det skjer gjennom en allianse med selskapet Fender Care, som er en ledende leverandør av utstyr og personell verden over til lektring av olje.

Heidmar gikk inn i det til tider lukrative markedet for lektring av olje utenfor USA. Lektringen foregår ved at råolje overfører fra supertankere som er fore store for amerikanske havner til mindre tankskip som frakt oljen inntil kysten.

Heidmar er inne i aframax-segmentet i tank, dette er en skipstype som er mye brukt som fartøystørrelse for frakten inn til kysten.

Etter å ha inngått alliansen med Fender Care vil de to kunne levere et samlet konsept, i likhet med det markedsleder Skaugen Petrotrans gjør.

Til iMarkedet opplyser leder av Heidenreich Lightering, Jim Bailey at de nå er i ferd med å ekspandere sin lektringsoperasjon til flere amerikanske havner og vil dekke både øst og vestkysten av USA samt gulfkysten og Aruba.

- Vi blir en fullservice tilbyder, sier Bailey til iMarkedet. Han ville ikke opplyse noen hvilken markedsandel Heidmar har oppnådd i løpet av sin krote periode i lektringsmarkedet.

Fender Care er en avlegger fra oljeselskapet Shells egen lektringsoperasjon, og de har utstyr- og personell baser på 16 steder verden over.

Tidligere denne uken ble American Eagle Tankers solgt til malaysiske MISC. AET kjøpte i fjor opp Petrolink og økte dermed sin posisjon i lektringsmarkedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere