RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Utslippsmell for Aker American-partner

Sist oppdatert:
Aker American Shippings rederpartner OSG har blitt utestengt fra viktig amerikansk militærkontrakt.
Ifølge TradeWinds har tankrederiet Overseas Shipholding Group blitt diskvalifisert fra å delta i konkurransen om en kontrakt med det amerikanske forsvaret med en verdi på 220 millioner dollar.

Dette betegnes som et tilbakeslag for OSG og deres ekspansjon av nybyggingsprogrammet ved Aker American Shippings verft i Philadelphia tidligere i år. Programmet ble utvidet fra 10 tankskip til 16.

Kontrakten som OSG hadde håpet på gjelder bruk av sivile skip til transportoppgaver for det amerikanske forsvaret, i dette tilfellet olje og drivstoff. Kontrakten ble tildelt OSGs konkurrent US Shipping Partners tidligere i år.

TradeWinds har imidlertid brakt på det rene at OSG hadde det laveste budet. Det amerikanske forsvaret begrunner diskvalifisering med OSG brudd på reglene om utslipp av spillolje, noe rederiet ble felt for tidligere i år.

- Kontraktsoffiseren kunne finne OSG som ansvarlige i forhold til det føderale innkjøpsreglementet da kontrakten ble vurdert for tildeling. Som resultat kunne ikke MSC (Military Sealift command) tildele OSG T-5-erstatningskontrakten, skriver en talskvinne for forsvaret til TradeWinds.

OSG fikk tidligere i år en bot på 37 millioner dollar for en rekke spilloljeutslipp ombord til sammen 12 tankskip.

Kilder sier også at kontraktsforholdene med Aker American Shipping kan ha vært problematisk for det amerikanske forsvaret. OSG leier tankskipene som bygges ved Aker Philly på lange bareboat-kontrakter som gjør at de kommer ut med lavere kostnader enn sine amerikanske konkurrenter.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere