RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vegrer for å sende kritisk TV-reklame

Sist oppdatert:
Kommersielle TV-kanaler er ikke veldig klare for å sende anti-kommersielle TV-snutter.

Propaganda har tidligere skrevet om kampanjen "Bush in 30 seconds" hvor kreative mennesker blir oppfordret til å bidra med reklame- og informasjonsfilmer som har en kritisk holdning til president George W. Bush.

Gjennom interesseorganisasjonen Moveon.org, startet av et amerikanske ektepar, håper de å kunne slippe til med alternative røster på det dominerende fjernsynsmediet. Spørsmålet er om amerikanske TV-selskap vil sette av reklametid.

Nå skriver den svenske publikasjonen ETC om at organisasjonen Adbusters har problemer med å slippe til med sine antireklamefilmer. En oppfordring til en kjøpefri dag ble blokkert av medieselskap i USA, Canada, Tyskland, Storbritannia og Japan, hevder Adbusters.

Det var kun CNN i USA og CBS i Canada som skal ha sluppet til innslaget som skulle sendes i forbindelse med FNs verdensmøte om informasjonssamfunnet.

Ifølge nyhetsbrevet Flashback skal blant annet musikk-kanalen MTV ha takket nei med begrunnelsen at de ikke kunne akseptere noe som var så kontroversielt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere