RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Daglig leder ved Jessheim Bilskade AS, Espen Mørk, får stadig inn biler som har fått smake tjære på E6 i Eidsvoll. Flekkene slipes helt ned før de lakkes om.
Daglig leder ved Jessheim Bilskade AS, Espen Mørk, får stadig inn biler som har fått smake tjære på E6 i Eidsvoll. Flekkene slipes helt ned før de lakkes om. Foto: Tom Gustavsen

Veivesenet klarer ikke stanse tjæredrypp fra E6-bruer

Trebruer over E6 som drypper tjære, har blitt et kostbart problem for Statens vegvesen. Hittil har veivesenet punget ut med over 2,7 millioner til omlakkering av biler.

I fjor høst oppdaget Bjørn Bjølverud fra Sørum noen brune flekker på panseret på sin grå Audi Q5. Han skjønte ikke hvordan flekkene hadde oppstått, men forsto fort at de ikke forsvant i vask. Da han skulle polere bilen noen uker senere, oppdaget han flere brune flekker.

– Det var et par ganske store flekker på taket. De hadde etset seg inn i lakken.

Det var en nabo som gjorde Bjølverud oppmerksom på at det kunne dreie seg om kreosotdrypp fra trebruer over E6.

– Jeg kjører E6 gjennom Eidsvoll minst et par ganger i måneden. Det må ha dryppet ned på bilen en gang i løpet av sommeren i fjor, sier Bjølverud til Romerikes Blad.

205 klager
Bjølverud tok kontakt med Statens vegvesen. Han ble bedt om å legge fram blant annet fotobevis av skadene. Den uheldige bileieren ble trodd, og nylig fikk han omlakkert bilen på veivesenets regning.

I 2011 ble bilen til Jan Ivar Engebretsen fra Jessheim utsatt for kreosot på E6.

Bjølverud er langt fra den eneste som har opplevd å få bilen tilgriset av det tjærebaserte stoffet kreosot på E6 gjennom Eidsvoll. Totalt har Statens vegvesen mottatt 205 klager som omhandler kreosot-drypping siden trebruene over motorveien sto ferdig i 2011.

– De aller fleste som har sendt inn erstatningssak, har fått medhold. Totalt har vi utbetalt 2.725.000 kroner i erstatning, sier kommunikasjonsrådgiver i veivesenet, Einar Søberg.

Trebruene som drypper, går over E6 mellom Dal og Boksrud. Bruene ble bygget i perioden 2009–2011 i forbindelse med at E6 ble utvidet til fire felt. Det er særlig én bru som har voldt biler lakkskader og veivesenet store summer.

– Det er fire bruer som drypper kreosot, men det har vært største problem med den ved Andelva, sier Søberg.

Han legger til at det finnes andre trebruer over E6 på Romerike, for eksempel mellom Boksrud og Minnesund, men at disse ikke drypper kreosot.

Har jobben med å omlakkere
Det er noen år siden daglig leder ved Jessheim Bilskade AS, Espen Mørk, fikk inn den første bilen han hadde sett som hadde vært utsatt for kreosotdrypping.

I fjor sommer fikk Kim André Wilson fra Bærum bilen tilgriset etter å ha kjørt E6 ved Andelva.

– Det tok litt tid før vi skjønte hva slags stoff som hadde forårsaket skaden, forteller Mørk.

Deretter har det med jevne mellomrom dukket opp biler med brune flekker i lakken.

– Nå ser vi med en gang om det dreier seg om kreosot. Det etser seg inn i lakken og skaper en forhøyning som ikke forsvinner ved polering. Fargen er brungul, sier Mørk.

Egen erfaring
Mørk har også gjort seg egne erfaringer med tjæra.

– Vi kjøpte en ny bil for en stund siden. Etter første tur oppdaget vi brune flekker i lakken. Vi hadde kjørt E6 og passert brua ved Andelva, så vi forsto fort hva det var.

Bilen ble omlakkert og regningen sendt til Statens vegvesen.

– Er bileierne som kommer hit og må omlakkere, irriterte?

– Nei. De aller fleste har allerede vært i dialog med veivesenet og fått bekreftet at de slipper å betale omlakkeringen selv, sier Mørk.

Han legger til at skadene varier fra bil til bil.

– Kreosotdrypp på biltaket innebærer litt mer omfattende jobb enn for eksempel på panser og grill, sier Mørk.

Mørks erfaring er at det ikke er like mange skader nå som det var da bruene først sto ferdig.

– Det er nok ett mindre omfang nå etter tiltak de har gjort på bruene, men det er leit for dem som får dette på bilene sine og ikke vet hva det er, sier Mørk.

Slik så taket på Audien til Bjørn Bjølverud ut.

Mangeårig problem
Grunnen til dryppingen er at borene er satt inn med for mye kreosot. Særlig ille er det på varme sommerdager.

– Romerikes Blad skrev om problemet allerede i november 2011. Hva er gjort for å stoppe kreosotdryppingen?

– Det ble påmontert plater under fagverkene på de aktuelle bruene. Problemet fortsatte i 2012, da fra dekket. Da ble det montert plater under dekket på bruene for å hindre at trafikanter fikk tjære på bilene sine, sier Søberg.

Men heller ikke dette satte en stopper for tjæra. Sommeren 2013 rant det kreosot mellom skjøtene i platene, og ned på biler som passerte.

Regnet får skylda for dryppingen i fjor sommer.

– Regnet gjorde at platene under bruene ble fylt opp med vann, som rant ned på veien sammen med kreosot, sier Søberg.

Les flere saker i Romerikes Blad.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere