RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vekst etter tre års nedgang

Etter tre år sammenhengende nedgang er trenden endelig snudd. Første halvår i år viser en oppgang i det amerikanske annonsemarkedet på 7 prosent.

Det er først og fremst vekst i reklameinvesteringene fra bil- og underholdningsindustrien som har ført til veksten, skriver det britiske bransjetidsskriftet Campaign.

Gigantene bidrar
General Motors, en av landets største annonsører, økte reklamebudsjette med 11 prosent i første halvår og bidrar dermed kraftig til den generelle oppgangen.

I forkant av lanseringene av filmene "Finding Nemo" og " pirates of The Caribbean" økte Walt Disney sitt reklamebudsjett med 19 prosent.

TV sliter
De aller fleste medietyper får glede av denne oppgangen. Unntaket er riksdekkende fjernsyn, som ikke opplever samme optimisme.

Analytikere ser på økningen i reklamebudsjettene som et tegn på bedring i amerikansk økonomi. Oppgangen ventes å fortsette inn i 2004, et år med store mediebegivenheter som presidentvalg og OL i Athen, skriver Resumé.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere