RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vekten som hjelper deg slank

iFit er treningsvekten som skal øke motivasjonen og enkelt holde oversikt over kroppen din.

(SIDE2): iFit måler vekt, fettprosent og vannprosent i kroppen din. Du kan overføre målingene til PC-en din via en USB-kabel og dermed følge utviklingen din over tid.

Treningsvekten, som er en form for treningsdagbok, kom i salg over nettet i august i fjor.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå

Økt motivasjon
Petter Platou Olsen ved iFit påpeker overfor Side2 at vi alle har forskjellige kropper, og at det derfor er viktig å se på sammensetningen i kroppen, og ikke kun på vekten. Om du for eksempel trener muskelstyrke kan du gå opp i vekt, og ned i fettprosent. Er målet å bli tynnere, kan du gå ned i vekt, men ha samme fettprosent, noe som ikke er ønskelig.

- Vekten er for folk som ønsker å gå ned i fett, bygge muskler, men også for de som kanskje vil legge på seg, sier Olsen.

- Forskjellen fra en vanlig vekt er at iFit gir oversikt over vekttap i fett. Dette er en motivasjonsfaktor for å gå ned i vekt, men også for å bygge muskler, legger han til.

Slik fungerer den
Første gang du bruker iFit må du lage deg en profil og legge inn høyde, kjønn og alder.

Treningsvekten måler fett- og vannprosent ved hjelp av Bioelektronisk Impedans Analyse (BIA) gjennom føttene. Du merker ikke noe på kroppen av å stå på vekten. Signaler sendes gjennom kroppen, og møter motstand i fettvev og muskelvev. Informasjonen om motstanden, kombinert med informasjonen i din profil gjør at sammensetningen i kroppen beregnes.

Dataprogrammet iFit explorer følger med treningsvekten, og skal hjelpe deg med å nå målene du setter deg. Målingene dine fra vekten overfører du på datamaskinen din ved hjelp av USB-kabel, og du kan følge din egen utvikling via grafer og diagram.

Vekten har et minne som kan lagre 10 personer, hvor hver person kan veie seg 63 ganger.

- Du må stå på
En treningsdagbok er en loggført oversikt over din egen utvikling og eventuelle fremgang, forklarer Side2s treningsekspert Cornelis Elander.

- Den kan føres som en enkel oversikt med utvikling i antall sett, repetisjoner og kilo, eller med en litt mer utfyllende loggføring.

Han mener fordelen med en treningsdagbok er at den gir enklere oversikt over fremgang, og er med på å motivere og sørge for å holde «motet» oppe.

- Det kan også være morsomt å se tilbake når man har nådd sine mål.

Hva er din mening om iFit?

- Kan gi et ekstra dytt for å holde motivasjonen oppe og sørger for at du får lettere oversikt over hvordan formen og utviklingen din utarter seg. Gjør det også enklere å loggføre, i tillegg til at du da får mer informasjon enn ved en vanlig treningsdagbok. Likevel er det ikke slike loggføringer/apparater som alene gir deg den ordentlige gode formen, men din egen innsats og motivasjon som til slutt avgjør.

Følg med på våre helsesider her.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere