RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Venter på oppgjør etter forlis

Sist oppdatert:
Den 1. november 2000 forliste frakteskipet "Manila Spirit" utenfor kysten av Taiwan. 23 mennesker mistet livet, og kun en overlevde. Noen ulykkesrapport er aldri offentliggjort.

Tilbake sitter de etterlatte familiene med sorgen og ubesvarte spørsmål. Dette er skipsforliset ingen hørte noe om, til tross for norske eiere og norsk forsikringsselskap.

"Manila Spirit" sank i november 2000 utenfor Taiwan. Men vi fikk aldri høre om dette skipsforliset selv om to av eierne var norske og mannskapet var forsikret i et norsk forsikringsselskap. Vi har heller aldri fått høre at de etterlatte på Filippinene føler seg presset til å fraskrive seg alle sine rettigheter av det norske selskapet Gard og eierne av skipet.

Rått løp
I dokumentaren møter vi blant andre Antonia Templo, som mistet sin sønn Jonaldo i forliset. Han var den eneste som forsørget den fattige storfamilien i Manilas slumkvarter. I over tre år har Antonia og familien ventet på forsikringsoppgjøret familien har krav på i følge kontrakten til Jonaldo. Hun krever rettferdighet for sin sønns død.

Det norske forsikringsselskapet Gard og skipsrederne kjører et rått juridisk løp for å frata de sørgende deres rettigheter. I dagene etter skipsforliset ble de etterlatte møtt av et kobbel med advokater fra tre kontinenter, som krevde at de etterlatte fraskrev seg alle rettigheter før de fikk utbetalt erstatningen.

Farlig yrke
Gard og skipsrederne hevder de har lov til å oppføre seg som de gjør, men pressmidlene deres er internasjonalt omstridt og FNs skipsfartsorganisasjon, IMO, har vedtatt regler for å stoppe en praksis som rammer sjøfolk i den fattige delen av verden.

Det siste tiåret har et tusentalls sjøfolk mistet livet i skipsforlis. Slik sett er det å være sjømann et av verdens farligste yrker. Katastrofene skal etterforskes av flaggstatene for å finne årsakene til ulykkene, men det skjer sjelden når skipene er registrert i bekvemmelighetsregistre og land som Panama.

På TV 2 mandag 2. februar 2004 kl. 22.35.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere