RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Verdens beste kjendis-fotografer

Du drar kanskje kjensel på noen av disse bildene fra platecovere og motekampanjer, men hvem har tatt dem?

(SIDE2:) De sørger for enorme magasin-opplag og millionsalg av moteklær for de aller største designerne. Men hvem er menneskene bak de fantastiske bildene som innehar evnen til å trollbinde oss vanlige dødelige med sine magiske og nesten uvirkelig vakre bilder?

Mange om beinet
Det kreves mye av deg om du skal nå langt som fotograf for et hoff av skuespillere og superkjendiser.

Mange fotografer forsøker seg på en karriere bak kamera men gir opp lenge før de når toppen, rett og slett fordi de ikke klarer å leve opp til standarden satt av allerede etablerte fotografer.

De som etablerte det vi i dag regner som forløperen til dagens motefotografi fikk en langt mykere start, men selv motefotografene som startet opp på 50-tallet fikk erfare at ingenting kommer helt av seg selv.

David Bailey
Britiske David Bailey regnes som en av de første, etablerte motefotografene. Han har uttalt i et intervju at han aldri hadde planer om å bli fotograf, det var bare noe han «havnet borti».

- Da jeg vokste opp var mulighetene på arbeidsmarkedet heller begrenset. Du kunne bli en bokser, en biltyv eller kanskje musiker.

Fotograf stod aldri på listen over yrker han kunne tenke seg, og i stedet jobbet han som teppeselger, regnskapsfører, skoselger og vindusdekoratør. Han ble først inspirert til å fotografere gjennom flyvåpnet da han ble stasjonert i Singapore og fikk se bilder tatt av den franske fotografen Henri Cartier-Bresson.

Bailey begynte å fotografere for britiske Vogue allerede som 22-åring og ble snart like kjent som skuespillerne, designerne og musikerne han fotograferte. Han giftet seg også med den franske skuespillerinnen Catherine Deneuve, som ble en av hans hyppigst brukte modeller.

Eksklusive oppdrag i kø
Blant 50- og 60-tallets topp-fotografer finner vi også amerikanske Richard Avedon, tyskeren Helmut Newton og franskmannen Guy Bourdin. Avedon var et arbeidsjern av de sjeldne og fotograferte moteserier, kjendisportretter og senere bildeserier av «vanlige» amerikanere nesten helt frem til sin død i en alder av 81 år.

Storhetstiden: 80-tallet
Jappetiden hadde stor innvirkning også på hvordan bilder ble brukt i reklamer og på trykk i magasiner. I mye større utstrekning enn før ble bilder åpenlyst manipulert og studiobilder arrangert for å skape en spesiell stemning.

På slutten av dette tiåret ble også den første versjonen av Adobe Photoshop lansert og åpnet dørene for et hav av nye muligheter når det gjaldt manipulasjon av bilder.

Klassisk fotografi beholdt likevel en sterk posisjon gjennom både 80- og 90-tallet, og fotografer som Herb Ritts, Arthur Elgort og Bruce Weber var kjendisenes førstevalg når de skulle fotograferes.

Pierre et Gilles
Et unntak er helt klart den franske duoen Pierre et Gilles, som siden begynnelsen av 70-tallet har jobbet sammen med å skape de underligste og vakreste bilder.

Fotografen Pierre Commoy og Gilles Blanchard som er kunstmaler utviklet sammen en helt spesiell teknikk der fotografiene faktisk ble malt på - den opprinnelige betydningen av «airbrushing». Resultatet ble eventyraktige bilder med et helt spesielt uttrykk.

Digital tidsalder
Den digitale revolusjonen vi har opplevd de siste årene har hatt en ekstremt stor påvirkning på hvordan dagens fotografer arbeider.

De som tar bilder av kjendiser for filmplakater, platecovere eller magasinartikler er enten allerede etablerte fotografer med alle de rette kontaktene eller nye talenter som blir oppdaget fordi de gjør noe helt unikt som blir lagt merke til.

Fellesnevnere er talent, gode tekniske kunnskaper og som regel meget gode evner til å etterbehandle bildene digitalt.

Jobber gratis
De fotografene som fotograferer for de aller største motemagasinene har ofte begynt sin karriere med å jobbe nesten gratis, og først etterhvert får de betalt for lange dager med planlegging, fotografering og etterbehandling av bilder.

Den digitale etterbehandlingen er gjerne helt nødvendig for at bilder skal få den rette «looken» og mange fotografer har gjort bilder som faktisk ser behandlet ut til sitt varemerke.

Jill Greenberg og Jim Fiscus
Bildene til Los Angeles-fotografen Jill Greenberg og Jim Fiscus som har sitt studio i New York er gode eksempler på dette. Begge fotografene er hyppig brukt av tv- og plateselskaper som vil ha bilder litt utenom det vanlige.

Les også denne artikkelen om hvordan hvordan stjernene retusjeres.

Den norske fotografen Sølve Sundsbø fotograferte Hennes & Mauritz-kampanjen der Kylie Minogue poserte i bikini og bademoter. Bildene kan du se her.

Andre fotografer som hyppig fotograferer kjente personer og tar helt spesielle bilder for moteserier inkluderer kunstfotografen Floria Sigismondi, den underlige kombinasjonen av en supermodell og en profesjonell harpespiller Markus Klinko & Indrani, den svenske mote- og reklamefotografen Petter Lindbergh og den nederlandske fotografduoen Mert Alas & Marcus Piggot.

Sistnevnte fotograferte blant annet Louis Vuittons hete bildeserie med Scarlett Johansson.

Motemagasinenes mekka
Det er fotografer som blir brukt til å fotografere moteserier igjen og igjen, nettopp fordi de leverer spennende og flotte bilder gang på gang.

Listen er lang, men noen som utmerker seg spesielt er Miles Aldridge, Gray Scott, Patrick Demarchelier (kanskje verdens best betalte motefotograf), Joachim Baldauf, Tom Munro, Greg Kadel, Giuliano Bekor, Mark Squires og kongen av pornomote Terry Richardson.

To andre stjernefotografer, som begge har fotografert Madonna for klesgiganten Hennes & Mauritz er Dazed & Confused-grunnlegger Rankin og Steven Klein. Sistnevnte har fotografert en rekke kampanjer for Dolce & Gabbana, noe dette paret (også dette bildet fotografert av Steven Klein for W Magazine) nok setter pris på.

Se bilder av Madonna som modell for Hennes&Maurits i karusellen under (bilder tatt av Steven Klein og Rankin).

Les også disse sakene:

Alt er løgn og bedrag (Hvor ekte tror du reklamebildene er?)

Stjerner for GAP (Amy Adams, Amanda Peet og James Marsden fotografert for kleskjeden GAP)

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Flere ville bilder:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere