RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Verdens største økte reklametrykket

Sist oppdatert:
Til sammen brukte de ti største annonsørene nær 200 milliarder kroner på markedsføring og kun en av dem kuttet i budsjettene i fjor, men ingen rokker ved Proctor & Gambles posisjon som verdens største annonsør.

Det er ikke småbeløp det er snakk om når en omtaler markedsbudsjettene til verdens største annonsør, Proctor & Gamble.

I fjor brukte selskapet, som i flere år har vært rangert som verdens største annonsør, over 30 milliarder kroner på reklame, ifølge en oversikt som Advertising Age har satt opp. Proctor & Gamble, som står bak kjente merkevarer som Old Spice, Max Factor og Pringles, økte annonseringen med hele 21,9 prosent i fjor og økte dermed gapet til nummer to på listen. Økningen kom blant annet som en følge av oppkjøpet av tyske Wella AG.

Unilever tråkket også reklamegassen i bånn, men en økning på 19,2 prosent var ikke nok til å ta igjen den amerikanske megaannonsøren. Unilever brukte 3,3 milliarder dollar (drøyt 23 milliarder kroner) på annonsering i fjor. Det var nok til å ta dem forbi General Motors, som i flere år har vært rangert som verdens nest største annonsør.

Den amerikanske bilfabrikanten økte reklameinnsatsen med ni prosent, fra knappe 20 til drøye 22 milliarder kroner i fjor.

Verdens 100 største annonsører stimulerte det globale annonsemarkedet til en vekst på 7,1 prosent til 74,2 milliarder dollar (528 milliarder kroner) i fjor. To tredjedeler av de 100 største økte reklameinnsatsen i fjor.

Halvparten av de 74 milliarder dollarene ble brukt på reklame i USA alene, 23 milliarder ble brukt i Europa, som dermed er de to største annonsemarkedene, fulgt av Asia, Latin Amerika, Canada, Midt-Østen, Canada og Afrika. I det minste markedet, Afrika, brukte de 100 største annonsørene mindre penger på reklame enn de ti største norske annonsørene gjorde til sammen i fjor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere