RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Verre enn vi trodde

Sist oppdatert:
Norske reklamebyråer har tapt nær en halv milliard kroner de siste årene. Noen må snart gi seg.

Bates, Leo Burnett, JBR McCann og BBDO har alene tapt over 300 millioner kroner de siste to årene. Siden 1998 har 150 millioner kroner rent ut av kassa til Bates.

Da Propaganda ble startet høsten 1999 spådde reklameveteran Nils Petter Nordskar død over reklamebransjen. Han mente den gangen at det kun var plass til et par fullservicebyråer, noen få kreative hotshops og en rekke små fikse-og-ordne byråer her i landet.

Folk lo den gangen, da alle piler pekte oppover og reklamebransjen opplevde gyldne tider. Men siden har det gått så eierne har grunn til å grine. Bates-sjef Pål Trælvik sier eierne har en plan med å putte penger inn i norske byråer. Vi tror ikke det. Vi tror bare de er trege i oppfatningen.

Vi har påpekt det flere ganger: Bransjen er inne i en ond sirkel når når ingen vil gi seg. Det er alarmerende når fire av landets største byråer har tapt over 300 millioner kroner på to år. Og det blir ikke bedre av at en rekke mindre byråer har gått konkurs og startet opp igjen. Det kan se ut som om bransjen samlet sett har tapt nær en halv milliard kroner siden Nordskar kom med sine dommedagsprofetier.

Noen vil gå seirende ut av dagens stollek i reklamebransjen. Makedet endrer seg, og tidene vil bli bedre. Men nå snakker vi om en bransje som seigpines. Dette var verre enn selv vi trodde.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere