RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VG-sjefen: - Begrensningene finnes kun i vårt eget hode

Sist oppdatert:
Siste gang VG lagde en rapport på når opplagsgrensen ville være nådd, var i 1975. - Hva er vitsen, spør VG-sjef Aslak Ona i dag, etter å satt nok en ny opplagsrekord i sommer.

- Jeg har en analyse liggende som er en fantastisk grundig rapport vi gjorde internt i VG med våre beste folk. Der ble både markedet generelt og økonomien i Norge gått gjennom. Vi endte opp med en spådom på 150.000 eksemplarer. Det var i 1975, forteller administrerende direktør Aslak Ona fornøyd.

Propaganda får lov å forstyrre Ona i feriefrokosten på betingelse av at han ikke setter den i halsen. Det har han liten grunn til i forhold til de ferske VG-tallene som nå ligger på bordet.

Etter mange soldager, både langs den norske kysten og på VGs forside, er nok en salgsrekord satt: 419.998 aviser på hverdagene i hele sommer, noe som er en økning på 2.500 eksemplarer fra juli i fjor som var forrige rekordmåned for Norges største avis.

I fjor var gjennomsnittssalget til Verdens Gang 390.510 aviser. På lørdagene var det hele 493.571 nordmenn som kjøpte VG i 2002.

- Taket på salget finnes kun i vårt eget hode, men et eller annet sted må det vel ende. Det er jo begrenset hvor mange som leser norsk. Vi i VG er egentlig veldig lite opptatt av dette taket, hevder han.

Sist lørdag var VG-salget over 500.000 eksemplarer.

- Noen ganger oppnår vi et slikt salg på lørdager, men ikke så altfor ofte. Vi ligger jevnt oppunder 500.000 på det som er den desidert største salgsdagen vår. I utlandet er søndag den store avisdagen, men i Norge har vi solgt aviser i for kort tid til at det er blitt en tradisjon. Dessuten er ikke søndag den store handledagen i Norge, sier han og innser at VG jobber mot klokka - som alle andre mediebedrifter.

- Det er vel slik at vi hele tiden kjemper om folks tid, og avisleserne har bedre tid på lørdag enn de andre dagene. Det vil koste for mye å prøve å øke andelen mot lørdagsnivå på hverdager, sier Ona og forsøker å formidle et lite innblikk i hvordan VG budsjetterer den kontinuerlige veksten i avissalget.

- Det er slik at vi medieledere heller uttaler oss om hva som skjer om ti år enn neste måned. Jeg kan si så mye at vi budsjetterer et forholdsvis forsiktig resultat når det gjelder opplagsøkning, mens våre interne mål i markedsavdelingen er adskillig mer aggressive, blant annet for å skaffe oss en buffer. Det hadde ikke være noe problem for oss å sette et høyere måltall i budsjettene, sier han.

Nå har nye medier som Internett vært til stede en stund uten at opplaget til VG synes å ha latt seg påvirke av det. Hvordan tror du denne konkurransen kommer til å påvirke dere dere på sikt?

- Jeg er kommet opp i en viss alder og husker da TV-en kom til Norge i 1960. Da var det også spådommer om avisens fall. Den gang ble det solgt to millioner aviser hver dag, i dag er tallet tre millioner. Men når det er sagt, er det klart de nye mediene påvirker oss. I et stagnerende marked vil det imidlertid alltid være noen som vinner, sier VG-sjefen.

- I dag er tøffere enn i går, og i morgen vil være tøffere enn i dag. Konkurransen forsterkes hele tiden, ikke minst fordi informasjonen er gratis for leserne. Vi er jo en av de få aktørene som tar direkte betalt fra brukerne, sier han og mener med det at avisleserne må foreta et bevisst valg på om produktet er verdt de ti kronene som mange hundretusen nordmenn spanderer daglig på tabloidavisen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere