RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VG tar Øya fra Dagbladet

Sist oppdatert:
VG har inngått en treårig sponsoravtale med Øyafestivalen. – Vi har lenge vært på utkikk etter en festival vi mener er riktig for oss. Det har vi funnet i Øya, sier Thomas Christiansen, PR- og infosjef i VG.

De siste par årene har Øyafestivalen vært helt utsolgt. Etter at musikkfestivalen flyttet fra Kalvøya utenfor Sandvika til Middelalderparken i Oslo, har besøkstallet på rockefestivalen tjuedoblet seg. Nå vil VG vil være med på suksessen.

- Vi har gått inn som hovedsponsor for en treårsperiode. Vi synes det er den mest spennende festivalen i Norge. Festivalen er den som har mest potensial, samtidig som det er bra musikkprofil. Så går den på et tidspunkt som er bra, når folk har kommet hjem fra ferie. Dermed slipper vi å slåss om oppmerksomheten, sier Christiansen til Propaganda.

Fra før av sponser VG bare By:Larm, Riksteatret, Den norske opera og Norge 2005, av kulturelle aktiviteter. Dagbladet, derimot, er atskillig mer kjent for å være tilstede på festivaler og kulturarrangementer. De to siste årene er det Dagbladet som har hatt stand på Øyafestivalen.

Går VG "up-market" med denne typen sponsing?

- Øya er musikk. VG skriver mye om musikk. Norsk musikk har blitt mye mer spennende enn tidligere, det har fått en veldig oppsving. VG har lenge vært på utkikk etter en type festival som vi mener er riktig for oss og det har vi funnet i Øya, sier Christiansen. Dermed forsvinner standen til Dagbladet fra Middelalderparken.

- Vi har valgt VG fordi vi har fått en fin avtale. Vi har hatt samarbeid med Dagbladet tidligere, men det vil nok ikke være noen Dagbladet-stand neste år, sier daglig leder i Øyafestivalen, Stein Blomseth til Propaganda.

VG vil være tilstede på alle felter der det er naturlig å profilere seg som hovedsponsor. Det blir storskjerm, noe som ikke vært der før, og VG stiller med redaksjonelle team som leverer Øya-nyheter direkte på skjermene.

- Den trekker til seg lesergrupper som er viktig for oss. Vi har økt satsning på musikk, dette er i tråd med den satsningen, sier Christiansen. Han avviser at VG nå går nye veier.

- Det er de to festivalene vi er inne på, vi har ikke planer om å gå inn på andre festivaler, sier Christiansen, om Øyafestivalen og By:Larm.

På fem år har besøkstallet på Øyafestivalen tjuedoblet seg og musikkfestivalen har blitt en av landets mest attraktive.

- Det har vært rask vekst. Vi har ikke tenkt å ha flere mennesker på festivalområdet enn i år, men ønsker en dag til i Middelalderparken. Så vil tiden vise om vi får til, sier Blomseth. Hovedsaklig norske, men også et fåtall utenlandske artister, besøker parken. Både Bergenstrioen Ephemera og gjenoppståtte Turboneger var der i år.

Blomseth foretrekker å kalle VG for hovedsamarbeidspartner i stedet for hovedsponsor. Ifølge Faro Journalen, bransjebladet for musikkindustrien, er det enklere for Øya å få sponsorer nå enn før.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere