RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi avkrefter 10 slankemyter

Mytene er mange når det gjelder slanking. Vi ba to ernæringsfysiologer med lang erfaring avkrefte noen av mytene.

(SIDE2): Det finnes en rekke myter om slanking. Vi ba ernæringsfysiologene Kari Bugge hos Grete Roede AS og Gunn Helene Arsky hos DinKost.no avkrefte noen av dem her.

1. «Røyking er slankende»
Når man slutter å røyke går forbrenningen litt ned. Det er fordi røykere har en kunstig høy forbrenning. Nikotin påvirker sentralnervesystemet, og når du røyker kan du ha omtrent 10 prosent høyere forbrenning, avhengig av hvor mye du røyker.. Det som skjer er at hjernen settes i en stresstilstand der hjertet pumper fortere, pulsen stiger og blodårene trekker seg sammen. Når det er sagt vil forbrenningen stabilisere seg når man kutter ut røyken og da vil man få veldig mange andre helsegevinster.

2. «Kaffe før trening gjør at jeg forbrenner mer kalorier»
Undersøkelser viser at kaffe gir deg økt yteevne både fysisk og psykisk. Du blir mer skjerpet med kaffe, men det har liten betydning for forbrenningen.

  • Vil du gjøre en varig kostholdsendring? Meld deg inn i FEDONKLUBBEN

3. «Sterk mat kan øke forbrenningen»
Sterke grønnsaker som for eksempel chili kan øke kroppstemperaturen og gjøre at du svetter. Du kan allikevel ikke regne med at kiloene renner av dersom du hiver innpå med chili. Det finnes en rekke andre mer effektive metoder for vektnedgang enn å spise sterk mat.

4.«Mye vann gjør meg slankere»
Å drikke vann gir deg mange helsefordeler. Men vann virker ikke inn på forbrenningen din. Drikker du vann før et måltid orker du mindre mat, noe som kan være bra dersom du skal slanke deg. Vann er også rensende og mye bedre enn drikker som brus og saft som gir deg mange kalorier og lite næring. Drikk gjerne 2-3 liter vann om dagen.

5.«Å spise ofte men lite er ett fett dersom energiinntaket er det samme»
De lærde strides litt her, men å spise ofte kan bidra til en god og stabil forbrenning. Forbrenningen kan sammenlignes med en vedovn som trenger brensel for å brenne. Selv om du spiser mer mat vil du holde deg slankere fordi du holder forbrenningen oppe ved å spise ofte og lite. Det er også enklere å ikke spise usunn snacks og store, tunge måltider når du ikke blir kjempesulten mellom hvert måltid.

6.«Jeg trener på tom mage slik at jeg forbrenner mer fett»
Om du ikke spiser før trening tærer du på reservelagrene. Det betyr at fettforbrenningen er høyere, men du klarer ikke å yte maks på trening dersom du ikke har noe energi. Derfor lønner det seg å spise før du trener om du skal komme i god form. På sikt vil du da også få en bedre forbrenning.

7.«Man skal ikke spise etter kl 18 på kvelden»
Om natten slås forbrenningen vår ned på et minimum, dette styres av tilgangen på dagslys. Derfor er nattmat ikke så lurt. Men når det gjelder kveldsspising, er det ikke noe vitenskapelig hold i at det skjer noe mystisk med forbrenningen etter kl 18. Vitsen med denne regelen er å hjelpe folk til å ikke spise så mye kalorier totalt – og de kaloriene vi pleier å hive i oss foran TV-en er ikke av de lureste. Men det kan være fortreffelig å legge inn et ordentlig aftensmåltid for den som vil ned i vekt.

8.«Man bør kun spise frukt fram til lunsj»
Denne myten henger igjen fra 80-tallets «Fit for life» diett, og har ingen støtte i moderne forskning. Teorien gikk ut på at kroppen mellom klokken 04.00 og 12.00 var i en utrenselsesfase, og alt annet en frukt ville da «tette igjen» kanalene der utrenselsen skulle foregå. Det er ikke noe galt i å starte dagen med en frisk fruktsalat, men ikke vær redd for å legge til nøtter, yoghurt eller en skive brød ved siden.

9.«Det finnes mat man blir tynn av»
Dette er en klassisk myte, og det har til og med blitt reklamert for hele matlister med mat man faktisk gikk ned i vekt av å spise. Det dreide seg i hovedsak om kalorifattige grønnsaker som gulrot og kålrot, som skulle spise rå og tygges veldig godt. For all del – mat må tygges, men det skal mye til å tygge så mye at du forbrenner mer kalorier enn du spiser!

10.«Sukker, fett og alkohol er fy når du slanker deg»
Helt feil! Det er det totale energiinntaket over tid som teller, dermed er det helt i orden å legge inn litt godsaker i helgen. Det å ha noe godt å se fram mot i helgen, gjør det lettere å ikke sprekke i ukedagene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere