RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi klager mest på bil og bygg

Nordmenn klager mest på bil, håndverkere og byggevarer, viser ferske tall fra Forbrukerrådet.

Den mest misfornøyde gruppen er ikke uventet bileierne. De toppet klagelisten med klar margin i fjor, og de gjør det samme i år.

- Bilen er en stor investering, og vi er avhengige av den for å få hverdagen til å gå rundt. Det er også mye som kan gå galt med en bil, og det koster å reparere. Det betyr at mye står på spill økonomisk også for selgeren. Alt dette øker konfliktnivået og med det behovet for en nøytral megler, påpeker direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet meglet i fjor i 5593 konflikter, og over hver fjerde sak (26,9 prosent) handlet om bil, det vil si 1525 saker. Etter bil er det håndverkere som får flest klager. I fjor gjaldt det 522 saker - eller hver tiende klage.

- I dag kan det være ganske tilfeldig hvilken håndverker du ender opp med. Pass på at du gjør skikkelige undersøkelser. Sjekk referanser, og bruk Forbrukerrådets kontrakt, er rådet fra Flønes.

Om du ikke får problemer med håndverkeren, kan det hende du får trøbbel med byggevarene. De havner på tredjeplass med 450 klagesaker. Her handler klagene ofte om inventar til kjøkken og bad, varmepumper samt parkett.

På topp-ti listen finner vi også kategoriene mobiltelefoner, møbler og interiør, klær og tilbehør, datamaskiner, verkstedtjenester, hvitevarer og avtalerett. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere