RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Grin)

Vi ser på «Bionic Commando»

Sist oppdatert:
Dette spillet gleder vi oss til!

NB! Se gameplayvideo av «Bionic Commando» i bunn av artikkelen.

OSLO SENTRUM (Spill): Torsdag 5. mars ble den 7. Gullstikka-prisutdelingen arrangert i Oslo og som vanlig ble pressen invitert til å se på nyheter og kommende spill i forkant av kveldens arrangement.

Det svenske spillselskapet Grin var blant dem som viste fram spillet sitt, og fra å være passelig avmålt til actionspillet «Bionic Commando» kan vi nå knapt vente til utgivelsen i slutten av mai.

Skaper spillet på nytt

En av grunnene til at vi ikke har fulgt nøye med på «Bionic Command» er banalt nok navnet. Selv om arkadespillet «Bionic Commando: Rearmed» er et knallgodt spill, oser det 80-tallet lang vei av tittelen.

Men i dagens versjon til PS3, Xbox 360 og PC er det lite igien fra originalen fra 1988. Historien, rammeverket og naturligvis armen er på plass, men utover det har Grin tenkt det meste på nytt.

Hovedgameplayet i «Bionic Commando» er hovedpersonen Nathan Spencers kunstige arm som kan gripe tak i det meste og brukes blant som hovedtransportmiddel. I originalen kunne ikke figuren hoppe, men dette ble snart forkastet.

- Vi forsøkte først å lage spillet uten at du kunne hoppe, som i originalen, men vi fant ut at det ikke lot seg gjøre. Hver gang du vil slenge deg begynner du gjerne med et hopp, og det måtte vi ta hensyn til, forteller Thronström som antyder at det har ikke vært det enkleste å børste støvet av 20 år gammel spillmekanikk ...

Lyst og fargerikt

Vi får ikke selv teste spillet, men produsent Dan Thronström går gjennom en del forskjellige brett og viser hvordan Nathan Spencer svinger seg og slåss med armen.

Det første som slår oss er hvor fargerikt og lyst den fiktive byen Ascension er modellert. Solen skinner og det samme gjør grafikken. Høye kontraster, virkelighetsnære omgivelser og tegneserieaktig finish på grafikken gir også inntrykket av et arkadespill - ikke ulikt den 20 år gamle originalen.

Gameplay hvor du skal slenge deg fra ett sted til et annet, slippe taket og gripe fatt i et nytt punkt mens du svever i luften er ikke det enkleste å programmere. Prøv et par av «Spider-Man»-spillene så forstår du problemet.

Grin hevder imidlertid at de har fått det til.

- Vi har testet spillet på fokusgrupper som ikke fikk noen som helst forklaring eller opplæring og etter ti minutter brukte 90 prosent av testerne armen, forklarer Thronström.

- Du hopper, skyter ut armen og svinger med den analoge spaken. Så lenge du holder knappen inne griper armen fast. Slipper du knappen, slippes armen og du kan skyte på nytt. Veldig enkelt, hevder produsenten.

Det skal være mulig å hekte seg fast i nær sagt hva som helst og et stort kryss indikerer hvor du kan feste armen mens du beveger deg rundt i byen. Spillet hjelper deg med å finne gode steder, men det ser ut til at du også kan velge fritt. Studioet har dessuten gjort det slik at Nathan beveger seg sakte selv når han løper for å tvinge spillere til å bruke armen.

Dømt til døden

Historien i «Bionic Commando» anno 2009 er satt fem år etter at Nathan knuste The Imperials i originalen. Mye har skjedd på den tiden og Nathan er forrådt av regjeringen og dømt til døden.

På henrettelsesdagen detonerer imidlertid terrorister en eksperimentell bombe som setter i gang et massivt jordskjelv og utrydder det meste av befolkningen. Nok en gang er det bruk for Nathans hjelp ...

Historien i spillet løser to logiske problem. Nathan er fratatt mange av sine ferdigheter slik at spilleren kan lære seg dem på nytt og en by i ruiner er samtidig et ideelt sted å svinge seg i.

Kreative kamper

På et av brettene viser Thronström en bosskamp med den mekaniske ormen Mohole. For å ta knekken på monsteret bruker Nathan armen på en rekke ulike måter. Han kaster biler på monsteret, griper tak i konstruksjoner for å slenge seg unna og huker seg også fast i selve ormen for å gyve løs direkte på «det svake øyet».

Med armen kan du også slenge deg selv mot fiender eller trekke dem mot deg, knuse hele grupper med tunge gjenstander eller åpne hemmelige rom. Spillet gir inntrykk av overlate mye av kampstilen til spilleren.

- En av fokustesterne våre kastet en granat bak en ganske stor fiende. Eksplosjonen fikk fienden til å fly mot testeren som griper tak i ham i luften og slenger han inn i en klynge av andre motstandere. Vips ble en kinkig situasjon løst i et enkelt trekk, sier Thronström.

«Bionic Commando» har ingen samarbeidsmodus, men tradisjonell onlinefunksjonalitet er på plass. Spillet slippes til Xbox 360 og PS3 den 29. mai 2009. PC-versjonen skal følge noe etter. Les mer om spillet på detaljsiden for «Bionic Commando».

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere