RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vi tester voldseposet

Når 2000 blodtørstige soldater stormer mot deg er det godt å ha krigens råeste bazooka.

Bli med bakom «Heavenly Sword» ved å klikke på playknappen over.

LONDON (Spillmagasinet): I Storbritannia sitter det en gruppe mennesker i spillstudioet Ninja Theory og lager et av de peneste spillene vi har sett til Playstation 3.

På papiret har «Heavenly Sword» det meste for seg. En smellvakker hovedperson med minimal bekledning, enorme kamper med tusenvis av fiender, det ene heftige våpenet etter det andre og stilpoeng dersom du slåss ekstra bad.

- Det er lett å se kul ut i «Heavenly Sword», sier sjefsutvikler i Ninja Theory, Nina Kristensen. Vi støtter den påstanden.

Spillmagasinet ble invitert til Sonys London Studios for å leke med smellvakre Nariko - den krigerske hovedfiguren i spillet. Hvordan kunne vi takke nei?

Mektig motstand

Vi får prøve deler av et brett mot slutten av historien i spillet, og møter en hær på 2000 mann. Da er det greit med Narikos spesielle Bazooka. Ved hjelp av den bevegelsesfølsomme kontrolleren til PS3 kan du styre raketten som skytes ut.

Det fungerer fint, men vi blir raskt overmannet av den enorme hæren og må ty til nærkamp. Nariko slår kraftig fra seg og bygger etterhvert opp krefter til spesialangrep. Hun har tre nivåer av angrep, og jo lenger du venter med å bruke dem, jo mer effektive blir dem.

Vi klarte brettet uten vanskeligheter på første forsøk, og Kristensen bedyrer at vanskelighetsgraden kommer til å bli vesentlig høyere i det ferdige spillet.

Minner om «God of War»

Etter det vi har sett, minner «Heavenly Sword» om Xbox 360-spillet «Ninety Nine Nights», og actionspillet «God of War» med massive kamper og heftige våpen.

Utviklerne går imidlertid for 16 års aldersgrense så blodet spruter på langt nær så mye. Du kan heller ikke kontrollere hvordan hovedfiguren eller våpnene utvikler seg, dette tar spillet seg av.

Du blir også fraktet fra «hendelse til hendelse» i spillet, med minimalt av oppgaveløsning. Den lineære linja utviklerne har valgt kan sørge for at historien i spillet blir så sentral som mulig, et viktig poeng for Ninja Theory.

- Historien er kjernen i spillet, og vi har lagt vekt på at spillerne skal føle seg tilknyttet både fortellingen og rollefigurene, sier Kristensen til Spillmagasinet.

Blant annet legger Ninja Theory ned mye ressurser i motion capture og stemmeskuespill - for eksempel er skuespiller Andy Serkis («King Kong», «Ringenes Herre») med på laget.

Kommer i september

Visuelt er «Heavenly Sword» fremdeles noe av det penere vi har sett til Playstation 3, og vi gleder oss til å få hele historien.

Spillet slippes eksklusivt til Playstation 3, etter planen den 26. september. Spillmagasinet kommer med en full test av spillet nærmere lansering.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere