RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Cate Gillon (Getty Images)

Vi vil ha sunn hurtigmat

I 2013 blir det enda mer trendy med fullkorn og fiber.
Sist oppdatert:

(SIDE2:) Vi vil ha mer av fullkornsprodukter og flere alternativer til sunn hurtigmat.

Helsebevisste
I fjor ble uttrykket «grovkarbo» et populært kostholdsbegrep. Her skal du kutte ned inntaket på de raske karbohydratene og øke inntaket av fiber. Dette innebærer et kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, belgfrukter og helkorn. Denne trenden ser ut til å fortsette i 2013 og ifølge analyseselskapet Global Industry Analysts vil veksten av fullkornsprodukter øke markant i årene fremover.

Nye grove og sunne kornprodukter kan for eksempel være byggris, rugpasta, brød med en større andel sammalt mel fra bygg, rug og havre og mer bruk av surdeig for å produsere brød uten hvetemel.

Økt helsebevissthet blant forbrukerne kombinert med nye, innovative og delikate fullkornsprodukter sørger til denne veksten. Både matvare- og drikkevareprodusenter vil innlemme fullkorn i produktrevitaliseringsstrategiene sine.

MER FRA NETTAVISEN:

- Kartlegginger av kornproduksjon og -forbruk både i Norge, Norden og EU viser et stort behov for flere og nye typer grove kornprodukter, fortrinnsvis basert på bygg, havre og rug, sier Stefan Sahlstrøm til forskning.no. Han er seniorforsker i Nofima og ansvarlig for kartleggingene.

Sunnhet er mer enn sunne produkter
En hektisk hverdag gjør at mange tyr til «fast food» og sunn hurtigmat vil bli et vinnerkonsept de kommende årene. Vi vil ha gode og sunne måltider med naturlige og ferske råvarer.

- Det kom tydelig frem under analysearbeidets gang at sunnhet er på vei til å bli noe langt mer enn bare de sunneste produktene. Det er nytelse, velvære, ekte og naturlig som er fremtidens sunnhet. Helsebegrepet omhandler ikke lenger bare fokus på fysisk velvære men også mental velvære, ro og balanse i livet, strategi- og analysesjef Hilde Skotland Mortvedt i Nofima.

Suksess for brødmiks
De siste årene har det stadig blitt mer populært med ferdigblandet mel- og brødmiksposer. Mortvedt mener at forbrukerne ønsker ekte og naturlig mat, men ikke nødvendigvis ønsker å gjøre hele jobben selv. Hun tror dette er noe av grunnen bak salgssuksessen til kake-, bolle-, og brødmikser og sier at denne type produkter har vokst betraktelig de siste årene. Det kommer stadig nye varianter og den siste tiden har knekkebrødmiks vært en av de mest populære produktene.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere