RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil dele ut flere Ship Finance-aksjer

Sist oppdatert:
Det kan bli flere Ship Finance-aksjer på Frontline-aksjonærene enn tidligere indikert. Det går frem av et prospekt fra Ship Finance innsendt i USA fredag kveld
Ifølge prospektet som gjelder børsnotering av Ship Finance Internationals obligasjonslån, opplyses det at styret i Ship Finance planlegger å distribuere omkring 40 prosent av selskapets aksjer til aksjonærene i Frontline i forbindelse med børsnotering, som er ventet å finne sted i løpet av kort tid.

Tidligere har ledelsen og styret i Frontline indikert en utdeling av 20 prosent av aksjene i Ship Finance i forbindelse med børsnotering i New York.

Det presiseres i det nye prospektet at styret ikke vil garantere at aksjeutdelingen finner sted. For knappe to uker siden bekreftet ledelsen i Frontline overfor iMarkedet at selskapet siktet mot en børsnotering omkring den 26. mai for det nye skipseiende selskapet Ship Finance. Selskapet er i dag et 100 prosent eid datterselskap i Frontline.

Det er i prospektet ikke gitt noen nærmere spesifisering av når børsnotering av aksjene vil finne sted.

Registreringen av prospektet i forbindelse med omvekslingen av obligasjonslånet til omsettelige obligasjoner er et viktig skritt på veien mot børsnotering av Ship Finance. Prospektet ble registrert fredag kveld norsk tid hos de amerikanske børsmyndighetene SEC.

Ifølge prospektet har Ship Finance overtatt 46 av Frontlines stortankskip, samt opsjon på å kjøpe ytterligere en VLCC innen utgangen av året.

Søke andre befraktere

I prospektet skriver Ship Finance at de ønsker å øke og fornye flåten med moderne skip med doble skrog.

De forventer at fornyelsen enten vil skje ved oppkjøp av eksisterende skip eller ved nybygg av VLCC'er elelr suezmax-tankskip. Det åpnes også for befrakte eventuell ny tonnasje både på lange kontrakter og i spotmarkedet.

- Vi kan også søke å diversifisere vår kundebase ved å sikre timecharter med andre selskaper enn befrakteren (Frontline, red.anm.), skriver selskapet i prospektet.

Kjemperederi

Ship Finance har en utgangsbalanse pr. 1. januar på 2.216 millioner dollar, fordelt på 574 millioner dollar i egenkapital, og 1.642 millioner dollar i gjeld, hvorav 1.544 millioner er langsiktig. Aktivasiden består i all hovedsak av skipsinvesteringer, samt 5 millioner dollar i cash.

Skipene som er lagt inn i Ship Finance fra Frontline vil gå på faste kontrakter til Frontlines datterselskap Frontline Shipping. Raten for VLCC er 25.575 dollar pr. dag på timecharterbasis den første perioden, og 21.100 dollar for suezmax-tankskipene.

Ship Finance vil i tillegg på etterskuddsbasis få 20 prosent av eventuell inntjening for skipene over den avtalte minimumsraten. Dette skal gjøres opp etter hvert kalenderår, mens basisraten betales månedlig.

Det nye rederiet er i sin helhet styrt og forvaltet av Frontline og Frontline Management, med skipsreder John Fredriksens nærmeste medarbeider Tor Olav Trøim i spissen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere