RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil endre navn på verdens største medieselskap

Sist oppdatert:
AOL-sjef Jonathan Miller har skrevet en e-post til sine ansatte hvor han har varslet at AOL-navnet muligens kan bli droppet fra morselskapet.

AOLs styreleder Jonathan F. Miller vil gjerne unngå forvirring rundt morselskapets virksomheter og online-virksomheten som AOL driver med.

Det skriver The Washington Times.

Han mener at navnelikheten i morselskapet AOL Time Warner forvirrer forbrukerne.

- Siden fusjonen tidlig i 2001, har de tre bokstavene AOL sluttet å stå for Internett og det potensialet det innebærer, og i stedet blitt en forkortelse for verdens største medieselskap. Etter hvert som AOL Time Warner, helt bevisst, har blitt kjent som "AOL", kommer all kritikk og kontroverser som involverer konsernet til å ramme vår forbruker-merkevare, skrev Miller i e-posten.

Ifølge analytikere er det overraskende at forespørselen, som er sendt AOL Time Warner-sjef Richard Parsons, kommer fra AOL. Time Warner-ledere har i lengre tid drevet lobbying for å droppe AOL-navnet som de har sett på som belastende for morselskapet. Dessuten var det AOL som i 2000/2001 faktisk kjøpte Time Warner, ikke omvendt, da børsverdiene på online-aksjer fortsatt var skyhøye. Det amerikanske kredittilsynet undersøker imidlertid nå endel store avtaler som AOL foretok i tidsrommet 2000-2002, skriver Washington Times.

Time Warner-sjef Richard Parsons har ikke villet foreta seg noe, for å hindre at en hardt presset AOL-virksomhet får det enda tyngre .

Bare fra april til juni i år har 846,000 online-abonnenter forsvunnet fra online-delen, men AOL sitter fortsatt med 25,3 millioner amerikanske abonnenter.

Miller viser i sin forespørsel konkret til avistitler som "AOL In Talks on Atlanta Sports Sales" og"'AOL to Sell Warner Music Unit In Three Pieces", som dreier seg om morselskapet, ikke AOL selv.

- Jeg mener det er på tide å få merkevaren vår tilbake, skriver Miller.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere