RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil EU-harmonisere rederibeskatning

Sist oppdatert:
Regjeringen har i dag lagt frem skipsfartsmeldingen, som ikke inneholder noen konkrete forslag til endrigner i rederibeskatningen, men det ønskes økt harmonsiering med EUs nivåer
Ifølge stortingsmelding nr. 13 lagt frem i dag, Skipsfartsmeldingen, så vil regjeringen først legge frem konkrete forslag til endringen i rederibeskatning i forbindelse med budsjettet for 2005.

Regjeringen ved Nærings- og handelsdepartementet sier i emelding at de ser et behov for økt harmonisering mot EU-nivå i rederibeskatning, og trekker frem ordningene i Danmark og Nederland.

Det påpekes spesielt at reglene for valuta- og finansaktiva må ses på i lys av innstramingene som ble gjort i de norske reglene i 2000.

- Mange land i EU har siden 1996 innført gunstige skatteordninger for rederier. Et felles trekk ved disse ordningene er bl.a. at det er en lempeligere beskatning på finansinntekter, og en lavere tonnasjeskattavgift enn i Norge, heter det i meldingen.

- Regjeringen vil komme tilbake til konkrete forslag til endringer og tilpasninger i rederiskatteordningen i statsbudsjettet for 2005.

NIS også for norsk offshore

Et annet moment i meldingen er at regjeringen vil åpne for utenlandske mannskaper i norsk innenriksfart. Igjen er det utviklingen i Europa forøvrig som vise vei.

- De fleste land har helt eller delvis åpnet adgang til å ansette utenlandsk mannskap på hjemlandets vilkår i de ordinære nasjonale registre, skriver regjeringen.

Det foreslås at det åpnes for NIS registrerte skip også skal kunne gå i inneriksfart. Eu har åpnet for at alle lands skip kan gå i de andres inneriksfart, men unntaket er NIS-skip som både er utestengt fra Norge og EU.

- Det fremstår som et paradoks at NIS registrerte skip i motsetning til alle andre skip registrert i EØS-land ikke har adgang til innenriksfart verken i Norge eller i EØS-området for øvrig, til tross for at kostnadsnivået for drift av NIS-skip nå er på et gjennomsnittlig EØS-nivå, heter det.

Regjeringen vil på den bakgrunn foreslå en forskriftsendring som innebærer at NIS-skip gis adgang til å ta oppdrag i norsk petroleumsvirksomhet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere