RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil ha flere annonsører til Cannes

Sist oppdatert:
Carl Martin Klingberg i CAPA er norsk representant for Cannes Lions. Han mener det er synd at norske annonsører blir hjemme under Cannes-festivalen.

CAPA er norsk representant for reklamefestivalen Cannes Lions og sender reklamefilmer til totalt 349 norske kinoer. Administrerende direktør i selskapet, Carl Martin Klingberg, mener for få norske annonsører reiser ned til festivalen, som er en møteplass for reklamefolk og annonsører fra hele verden.

- Norske annonsører er litt tilbakeholdne med å delta i kreative konkurranser og overlater det oftest til byråene, men i forhold til denne festivalen er det litt synd. Den er ufattelig innholdsrik og man får muligheten til å følge med på hva som skjer i bransjen rundt om i verden, sier Klingberg til Propaganda.

Konkurrerer med utlendinger

Han legger til at selv om de færreste norske annonsører har europeisk eller globalt perspektiv på sitt markedsarbeid, konkurrerer de ofte med annonsører som har det og dermed har de godt av å se sine merker i forhold til de store globale merkene.

De store internasjonale annonsørene tar nemlig festivalen på alvor. Ifølge AdAge ble Procter & Gambles globale markedssjef, Jim Stengel, mottatt som en statsmann da han landet i Cannes for få dager siden. Han ser på festivalen som en mulighet til å treffe andre annonsører og, ikke minst, knytte bedre kontakter med egne byråer.

- Jeg vil oppfordre annonsørene til å dra nedover, sier CAPAs Klingberg og legger til at han ikke har mye forståelse for argumentet om at festivalen er for dyr.

- Det koster 11.500 kroner å delta hele uken, noe som ofte er prisen for å delta på et heldagsseminar hjemme i Oslo. Her nede får en delta på en rekke interessante seminarer, se kreative arbeider fra hele verden og dermed få et annet faglig utbytte.

Klingberg sier at festivalen nå legger vekt på å trekke til seg enda flere annonsører, noe mottoet "All work, no beach" tyder på. Årets festival har et tyngre faglig innhold enn noen sinne før.

Ingen knallfilmer

Etter en uke med prisutdelinger har Norge kapret til seg to bronseløver. Noe som er bra i forhold til størrelsen på norsk reklamebransje, men dårligere enn tidligere år. Nå er det kun en pris igjen, nemlig den anerkjente filmprisen. Tre norske byråer har muligheten til å karre til seg løver etter at finaleplasseringene ble annonsert.

- Sett i forhold til det landet vi kommer fra har uttelllingen tradisjonelt sett vært veldig bra, men det har vært dårligere enn tidligere år. Jeg ser at annonsørene sparer penger og det er en snevrere produksjon enn før. Det reflekteres i antall innsendte arbeider. Det er ingen norske pangfilmer i år, men en skal aldri si aldri. Det kan jo alltids hende at det blir en løve eller to til norske byråer, avslutter Klingberg, som ikke ønsker å røpe sine stalltips.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere