RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil heve eiergrensen

Sist oppdatert:
Kulturministeren vil heve grensen for nasjonalt medieeierskap fra 33 prosent til 40 prosent. - Jeg er blitt mer skeptisk til for stor utvidelse fra vi forhandlet på Sem til nå , sier hun.

Dermed ligger veien åpen for at Kjell Aamot og Schibsted kan gjøre seg enda fetere. I dag har mediekonsernet en andel på 31,2 prosent av det norske mediemarkedet, hestehoder foran sine konkurrenter. A-pressen er nest størst med 16,1 prosent og Orkla Media har 15,3 prosent.

Men utivdelsen blir ikke like stor som mediemeldingen fra tidligere Ap-kulturminister Ellen Horn foreslo for drøye to år siden, nemlig 49 prosent.

- Jeg er blitt mer skeptisk til for stor utvidelse fra vi forhandlet på Sem til nå. Det vi har landet på, er en grense på 40 prosent eierskap på nasjonalt nivå, sier kulturministeren til Dagens Næringsliv.

- Vi ønsker ikke bare én aktør. Samtidig er det slik at dersom vi hadde opprettholdt dagens grense, ville vi ikke gitt Schibsted noe spillerom, sier Valgerd Svarstad Haugland.

Hun mener at avismarkedet i Nord-Norge trenger åpning for større konkurranse. I dag er det A-pressen som er dominerende i denne delen av markedet.

Den nye grensen skal bidra til å sikre et nasjonalt medieeierskap:

- Jeg ønsker at vi skal ha et nasjonalt eierskap - at norske medier ikke skal bli kjøpt opp av internasjonale aktører. Med dagens regler blokkerer vi for at én stor norsk eier kjøper mer. Dermed kan de som ønsker å selge, bli tvunget til å gå til utlandet, sier kulturministeren.

Høringsnotatet om lovendringene skal sendes ut etter jul.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere