RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil ikke vokse for fort

Sist oppdatert:
- Det ideelle for oss er å vokse med fem mann i året, sier Kjetil Try, sjef i Try Reklamebyrå. I august flytter byrået til større lokaler for å kunne vokse, men Try plasserer fortsatt medarbeiderne like trangt. - Medarbeiderne skal føle at det koker, sier Try.

Propaganda treffer Kjetil Try på telefon den siste uken av ferien hans. Fra Sverige forteller han om suksessen til byrået, drømmene videre og bruddet med Arbeiderpartiet.

For to år siden fikk Kjetil Try så hatten passet. Arbeiderpartiet gjorde sitt dårligste valg noensinne, og da var mannen som laget reklamekampanjen en passende skyteskive - til tross for at han fikk stående applaus fra ledelsen i partiet da kampanjen ble lansert. Resultatet er at han for første gang på 12 år ikke er ansvarlig for Arbeiderpartiets valg-reklamekampanje.

Den politiske motstanden har imidlertid ikke skadet byrået som Kjetil Try etablerte for snart fem år siden. De siste to årene har det gått meget bra for byrået, og i år vant de Kampanjes og Norsk Gallups Byråprofil og i fjor havnet de på en tredjeplass ut fra det store intet. Byrået har fått en rekke nye kunder, som Narvesen, pølsemakeren Leiv Vidars, legemiddelfirmaet Lily, Color Line, Lotto, Eiendomsmegler 1 og Eurosko. De har vunnet Gullfisken, og er blitt omtalt som det nye "filmbyrået" etter New Deal.

Siden starten for snart fem år siden har byrået gått med overskudd hvert år.

Hvordan er det mulig?

Forsiktig vekst

- Vi har hele tiden vært tålmodige og vokst i takt med at vi har fått tak i flinke personer som passer inn hos oss. Samtidig har vi vært fokusert på at vi vil bygge et godt reklamebyrå, for oss er det ikke noe mål å bygge et kommunikasjonshus. Vi har hatt, og skal fortsatt ha, et fokus på at vi er et reklamebyrå, sier Try til Propaganda.

- Viktigst av alt er at vi har vært heldig med de medarbeiderne vi har knyttet til oss.

Try røper at hans drømmeansatt er en ung, kreativ person som gjerne har vunnet et par priser og vist at de allerede duger, men som ennå ikke har fått stjernestatus. Han mener at de da fortsatt er mulige å forme og villige til å tilpasse seg kulturen i byrået, istedenfor at de ansetter "stjerner" som byrået må forme seg etter.

- Jeg tror kulturen på huset hos oss i stor grad bærer preg av en slik ydmykhet. Det gjør at det er fritt frem for å synse om, og gi innspill til andres arbeid.

Reklamestjernene Ingebrigt Steen Jensen og Kjetil Try skilte lag og dannet hvert sitt selskap i kommunikasjonshuset Dinamo og Try reklamebyrå omtrent samtidig.

Begge byråene er blitt en suksess, men de har gjort det på hver sin måte. Mens Dinamo er blitt et av lokomotivene i norsk kommunikasjonsbransje, har Try fått rykte på seg for å være et av de fremste reklamebyråene, blant annet gjennom seier i årets Byråprofil.

- Nå peker pila oppover for Try, men hvor går veien videre?

- Det ideelle for oss vil være å vokse med tre til fem personer i året. Da vil vi ha økt staben fra 25 i dag til 50 om fem år.

- Det er imidertid umulig å si noe om det vil ende slik i en såpass ustabil bransje som reklamebransjen faktisk er, sier Try som understreker at det er viktigere å være et attraktivt reklamebyrå enn å vokse seg dobbelt så store.

Nye kunder

- Hva med de nære ting? Hva bringer høsten?

- Vi har fått inn noen nye kunder som vi vil begynne å jobbe med denne høsten, sier han uten å røpe hvem som har flyttet kontoen sin til Try.

- Og så har vi en masse jobber liggende på vent, klare til å ta tak i. Vi skal lage nye kampanjer for Jotun. P4 går en utfordrende tid i møte, så vi skal lage annonser for dem. Og så har vi jo andre kunder som Lotto og Lilleborg som skal ha gjort sine ting.

Noe av det første Kjetil må ta tak i når han returnerer fra sin Sverige-tur er å flytte byrået. Det store transportkostnadene uteblir imidertid, ettersom byrået kun skal flytte 40 cm.

- Vi trives så godt i området her, at vi har fått nye kontorer på andre siden av veggen.

De nye kontorene gjør det mulig for byrået å vokse slik sjefen sjøl drømmer om. Men han tør likevel ikke å la medarbeiderne boltre seg i plass med egne kontorer. Derfor blir det ikke bedre plass på hver enkelt medarbeider.

- Jeg tror byrået går best om det er litt trangt. Det er best når man føler at det koker litt i lokalene, sier Kjetil.

Valgkamp

Det er valgkamp-tid, og for første gang på 12 år er ikke Kjetil Try ansvarlig for Arbeiderpartiets valgkamp-kampanje. Men det synes han er helt greit. Etter valgnederlaget i 2001 valgte partiet å gå til New Deal. Try vil ikke ta på seg ansvaret for at Arbeiderpartiet gjorde et elendig valg og ble skuffet over beskyldningene om at han var ansvarlig for valgnederlaget.

- Det er farlig for et byrå å ta imot slike beskyldninger som de som kom etter valget for to år siden. Det var jeg personlig som laget Ap-kampanjen, men når navnet mitt er så tett knyttet opp til byråets navn, kan slike beskyldninger gå utover merkevaren. Hadde jeg drevet frilans for partiet, slik jeg gjorde de første årene, hadde en slik kritikk prellet av på meg, men nå må jeg tenke på byrået, sier han og er glad beskyldningene etter valgnederlaget ikke skadet byrået.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere