RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil kle på Lara Croft

Sist oppdatert:
Neste eventyr med Lara Croft blir antakelig lagt til kaldere strøk.

(Spillmagasinet): Ikonet Lara Croft er viden kjent for en minimal bekledning - på godt og vondt. Mest vondt, om vi skal tro Eidos' økonomisk avdeling som er tatt på sengen av de lave salgstallene for «Tomb Raider: Underworld».

Selskapet mistenker at Laras populæritet synker, særlig i USA. Nå vurderer de å gjøre spillet mer familievennlig.

Avhengig av Laras image

Ifølge Eidos er spillets suksess til en viss grad avhengig av Laras image. Heltinnen er også den eneste i verden som har blitt promotert gjennom offisielle Lara Croft-modeller siden før lanseringen av det første spillet.

- Vi er nødt til å se på alt når vi utvikler det neste spillet. Se hvordan Batman har endret seg med suksess, fra Michael Keatons heller triste figur til noirstilen til «The Dark Knight», sier finansdirektør Robert Brent i Eidos til avisen The Times.

Levende mennesker er naturligvis vanskeligere å kontrollere enn spillfigurer, og i tillegg til solid pressedekning av spillet har modellene avstedkommet mye interesse på privat plan takket være kirurgiske inngrep og nakenskandaler. Her kan du lese hele historien om de sexy modellene fra 1996 og frem til i dag.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Svært varierende suksess

Suksessen til «Tomb Raider»-serien har variert kraftig. Fra å være et enormt populært spill ble bunnen nådd med «The Angel of Darkness» i 2003. Det var det dyreste spillet til da og tok svært lang tid å utvikle. Verdens spilljournalister dømte spillet likevel nord og ned. I 2006 ble «Tomb Raider: Legend» sluppet og endelig var Lara Croft igjen en suksess.

I Europa har oppfølgeren «Tomb Raider: Underworld» solgt greit, men i USA er ikke tallene like oppløftende. Totalt sett skal spillet ha solgt for mindre enn 400 millioner kroner enn forventet.

Om Lara Croft både får mer klær og mindre byste i fremtidige utgaver av spillet, kan det være greit å huske at Crofts berømmelige frontparti skal være en designtabbe. Ifølge «Guinness World Records Gamer's Edition 2008» lekte den grafiske designeren Toby Gard seg med figurens dimensjoner da han ved et uhell økte størrelsen på brystene med 150 prosent.

Da han jobbet med å rette størrelsen tilbake til normalen, foreslo andre i designavdelingen at proporsjonene burde beholdes. Som sagt, så gjort.

På forsiden finner du flere gode saker om spill.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere