RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Pål Morten Skaret (Namdalsavisa)

Vil la 17-åringer kjøre bil på egen hånd

Sist oppdatert:
- Jeg har gjennomgående god tro på ungdommen, sier distriktsleder i Trygg Trafikk.

- Jeg har tro på det gode i folk, fremfor restriksjoner og begrensninger.

Det sier distriktsleder Idar Ertsås i Trygg Trafikk, som vil henge ut en stor gulrot til ungdommen og deres foresatte.

Sammen med fylkets trafikksikkerhetsutvalg (FTU), Trygg Trafikk sentralt og Statens Trafikklærerskole på Stjørdal ønsker Ertsås et prøveprosjekt som kan snu om mye av tradisjonell førerkortopplæring.

- Hvis han eller hun følger, gjennomfører og består opplegget som vi skisserer, kan ungdommen på 17,5 selv kjøre bil til trening, uten at mamma og pappa må stille som sjåfør, sier Ertsås til Namdalsavisa.

Mest lest i Nettavisen:

Hjemmelekse og egentrening
I grove trekk er opplegget slik: Fra du er 16 får du fra en trafikkskole en «lekse». Også foresatte er inne til brief. Vel hjemme leses det teori, samt at ungdommen får loggført mengdetrening med mor og far.

Når et program med hjemmelekse og kjøring er bekreftet, skal eleven innen et halvt år etter at de er 17 kunne avlegge ordinær teoretisk førerprøve.

- Da er meningen at ungdommen får et gradert førerkort med visse begrensninger. Det kan være knyttet til ikke kjøring på natt i helger, og begrensning på antall passasjerer i bilen, sier Ertsås.

Og ikke minst; hvis «prøveperioden» på seks måneder går som det skal med prikkfri kjøring og adferd, skal det kunne utstedes et fullverdig førerkort som i dag på 18-årsdagen.

Tror på positiv effekt
- Vi er flere i Trygg Trafikk og FTU som mener dette vil være en god vei fram mot en oppgradert og mer effektiv opplæring av unge førere. Trafikklærerskolen på Stjørdal er i verdensklasse, og utvikling av et opplegg med dem vil trolig tegne bra, mener Ertsås.

I forrige uke ble det etablert et utvalg med de tre nevnte interessene, som skal jobbe med et nytt utkast til Vegdirektoratet – som er instansen som vil måtte godkjenne ei slik endring i føreropplæringa.

- Så langt har direktoratet vært innstilt på ei prøveordning, men med visse avklaringer og konkrete krav kan situasjonen bli en annen. Vår gruppe i Nord-Trøndelag har kort og godt en jobb å gjøre, sier Ertsås.

Grong vgs. kan bli aktuell
Distriktslederen i Trygg Trafikk mener både Grong videregående og ordinære trafikkskoler i fylket vil være aktuelle baser for en prøveordning for unge bilførere.

- Jeg har altså gjennomgående god tro på ungdommen. Når folk gis ansvar, er jeg sikker på at de aller fleste vil gå inn med stor motivasjon og gode holdninger for å bli en ansvarsfull bilist.

- Og ikke minst; et løp som vi her skissererer vil mest sannsynlig gi et bedre og mer gjennomgripende opplæringsløp og praksisperiode under tilsyn sammenliknet med tidligere, mener Idar Ertsås.

Les flere saker fra Namdalsavisa.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere