RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Tore Sveum i foreningen Stopp Mobbingen og Terje Bratland.
Tore Sveum i foreningen Stopp Mobbingen og Terje Bratland. Foto: Siv Elisabeth Limkjær (Nettavisen)

Vil la mobbeofre slippe unna med skulking

Sist oppdatert:
- Mobbeofre får dobbel straff hvis de får nedsatt ordenskarakter på grunn av mobbing, sier Terje Bratland.

I midten av mars la Djupedalutvalget frem sin omfattende utredning om mobbing i skolen. 

Djupedalutvalget mener at det må utvikles en kultur med nulltoleranse mot mobbing. Utvalget mener retten til et trygt skolemiljø må forankres i loven, og at det i tillegg er elevenes subjektive opplevelser som skal legges til grunn.

Ifølge Djupedal har 4 prosent, eller 17.000 barn, opplevd krenkelser i sin skolehverdag.

Samfunnsdebattant og Høyre-mann Terje Bratland og Tore Sveum i Stopp mobbingen har jobbet for å stoppe mobbing i skolen i en årrekke. 

Les også: Norske foreldre aner ikke hva barna gjør på Instagram

- Evaluere i stedet for å gjøre noe

De to mener det norske samfunnet er alt for passive i kampen mot mobbing.

-Hovedproblemet i Norge er at vi hele tiden skal evaluere og utrede problemene, i stedet for å gjøre noe. Det er kjempeenkelt å stoppe mobbing. Vi voksne må sørge for at Per på åtte år er trygg. Det trengs bare én person som tar ansvar for å stoppe at et barn mobbes, sier Tore Sveum til Nettavisen.

Les også: - Barneombudet skal kunne gi mobbebøter

- Det er ingenting i det norske samfunn det er større ansvarsfraskrivelse for enn mobbing, sier Tore Sveum i foreningen Stopp Mobbingen.

Han mener det gjøres mye bra på norske skoler, men at det ikke er nok.

- Vi opplever ofte å bli kontaktet av foreldre til barn i sjette til åttende klasse. Når vi spør når mobbingen startet, får vi ofte svar at den startet allerede i barnehagen. Men ingen tar ansvar, de bare kaster ballen videre. Problemet er at når mobbingen har foregått over så lang tid, kan det være store psykiske skader som må repareres, sier han.

- Ansvarsfraskrivelse

Rett før Djupedalutvalget la frem sin rapport besøkte Bratland og Sveum Kunnskapsdepartementet for å overlevere sine forslag til tiltak. De er enige i mye av det som står i rapporten fra Djupedalutvalget. Men de mener det ikke er nok.

Blant tiltakene utvalget foreslår, er å gi Barneombudet juridiske muskler til å hjelpe barn og familier i mobbesaker. Utvalget foreslår i tillegg å lovfeste helt konkret hva skolen plikter å gjøre hvis de oppdager mobbing. Kommuner og skoler som ikke følger opp, skal straffes økonomisk.

- Det er ingenting i det norske samfunn det er større ansvarsfraskrivelse for enn mobbing. Alt måles i samfunnet i dag. Men ingen vet hvor mange som faktisk mobbes i skolen. Og ingen vet hvor mange som får hjelp, for enkeltvedtak blir ikke dokumentert. Ringer du en skolesjef og spør hvor mange mobbesaker de har i kommunen, vet de ikke. Da må du kontakte hver enkelt skole.

Les også: Alle i klassen, med unntak av én, ble invitert i bursdag

Vil sparke rektorer som ikke stopper mobbing

Sveum og Bratland vil blant annet at rektor skal stilles til ansvar og avskjediges fra en skole hvor det kan vises til tjenesteforsømmelse ved gjentatte uløste mobbesaker.

- Jobber du på en skole og ser mobbing, har du du plikt til å gripe inn. Vi har fortsatt til gode å høre at skolen har kontaktet foreldre og sagt at

Terje Bratland ble selv mobbet på skolen, og fikk store problemer som følge av det.

barnet ditt blir mobbet på skolen. Det er alltid foreldre som kontakter skolen, hevder han.

Han mener lærere som har jobbet lenge i skolen vet hvor mye som kreves for å nå frem i mobbesaker, og derfor til slutt velger å ikke gripe inn. 

- Og en skoleleder vet at han ikke trenger å løse en mobbesak, for det får uansett ikke konsekvenser for dem.

Ble mobbet og havnet på skråplanet

Terje Bratland ble selv mobbet på skolen, fordi han var tynn. Mobbingen førte til store problemer på skolen. Noe som igjen førte til at han havnet på skråplanet.

  - Jeg ble også mobbet fordi jeg ga en jente på skolen et kjærlighetsbrev. En elev ved Kråkerøy ungdomsskole fikk tak i det og spredde det blant medelevene. Det ble et mareritt uten like. All mobbingen på skolen og utenom skoletiden gjorde at min yrkesdrøm om å bli jagerpilot ble knust tidlig. Jeg orket ofte ikke å fullføre skoledagen og skulkingen gikk utover skolearbeidet. Jeg dro ofte til byen og havnet på skråplanet, forteller Terje Bratland til Nettavisen.

Han synes det er viktig å bruke sin erfaring og kunnskap om mobbing som et verktøy i kampen for å bekjempe mobbing i skolen, utenom og i sosiale medier.

- Norsk skole er ikke trygg. Du kan bli mobbet når som helst. Vi må gjøre alt vi kan for at elevene skal få en best mulig skolehverdag. Mange foreldre vil ikke vedgå at det skjer mobbing på skolen. De må engasjere seg mer, sier Bratland.

Vil la mobbeofre skulke skolen

For at ikke mobbingen ikke skal bli en dobbel belastning for eleven som mobbes vil de to at elever som skulker skolen, på grunn av mobbingen, ikke skal få fravær eller nedsatt ordenskarakter.

De vil heller ikke at elever som kommer på etterskudd med skolearbeidet på grunn av mobbing ikke skal havne i spesialklasser.

- Elevene bør inkluderes i ordinær undervisning og få tilbud om ekstra undervisning for å ta igjen det tapte, skriver de i forslaget til Kunnskapsdepartementet.

- Som mobbeoffer blir du dobbelt straffet. I tillegg til mobbingen får mange nedsatt ordenskarakter på grunn av fravær etter mobbingen. Jeg kom ikke inn på ønsket studieretning på videregående på grunn av dårligere karakterer på ungdomsskolen, sier Terje Bratland.

De vil også straffe de groveste tilfellene av mobbing ved at mobberen må flyttes til en annen skole, hvis ingenting annet fungerer. De foreslår at mobbere utplasseres hos veldedige organisasjoner som en form for «samfunnsstraff».

Startet på Facebook

Foreningen Stopp mobbingen startet opprinnelig som en Facebook-gruppe ved skolestart i 2009, og er nå en forening som jobber aktivt mot mobbing i skolen.

Sammen har Samfunnsdebattant og Høyre-mann Terje Bratland og Tore Sveum i Stopp Mobbingen tatt opp igjen tråden fra de daværende stortingsrepresentantene Elisabeth Aspaker (H) og Mette Hanekamhaug (Frp), som i 2012 blant annet ville gi bøter til skoler som ikke gjorde noe aktivt for å stoppe mobbingen.

Bratland og Sveum synes Kjell Magne Bondevik gjorde mye for å stoppe mobbing, blant annet med det de kaller gode punkter i opplæringsloven, som spesifiserer barns rettigheter om psykososialt miljø på skolen, og Mobbemanifestet som kom en stund etterpå. Men de mener for lite har skjedd etter dette.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere