RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: MARIO ANZUONI (Reuters)

Vil merke retusjerte modeller

Sist oppdatert:
Storbritannia vil advare mot reklame hvor det er tatt i bruk Photoshop.

(SIDE2:) Storbritannias likestillingsminister, Lynne Featherstone, leder en kampanje mot retusjering i moteindustrien.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Hun har lenge kjempet mot såkalte størrelse nullmodeller, og skal føre an en diskusjon med moteindustrien til høsten. Featherstone ønsker å snakke med redaktører i magasiner og reklamebransjen for å diskutere hvordan man kan promotere bedre mot unge mennesker.

Featherstone ønsker at alle fotografier som er retusjert skal merkes, og at det også skal stå en advarsel om at de ikke er ekte.. Featherstone sier ifølge The Guardian at en del av reklamen som presenteres i dag gir et forferdelig press på unge personer.

- Alle kvinner har følt på presset om å tilpasse seg en urealistisk stereotype, noe som kan plage dem gjennom hele livet. Unge jenter er under konstant press, sier hun.

Featherstone nevner modellen Christina Hendricks som det ideelle forbilde for unge kvinner. Hun mener modellen er en sunn person å se opp til.

Ministeren håper at retusjerings-advarselen vil føre til at flere modeller i ulike størrelser og fasonger blir brukt i moteindustrien.

Ikke i Norge
Til Dagsavisen onsdag sier feministisk ansvarlig i Rød Ungdom, Linda Strandmyr, at merkingen er en god idé:

- Den retusjerte reklamen ødelegger stadig flere norske jenters selvbilde, får dem til å sulte seg og øker faren for spiseforstyrrelser. En merkeordning vil bidra til å forebygge denne utviklingen. Derfor bør Norge gjøre som Storbritannia, sier Strandmyr.

I fjor ytret Rød Ungdom et krav om at reklame skal merkes med advarsler på samme måte som på røykpakker, og fikk følgende svar fra Barne- og likestillingsdepartementet:

«Vi mener lovregulering med merkekrav neppe er riktig innfallsvinkel. Alle bilder som blir brukt i reklame blir fikset på. Men blir vi mer bevisst av at alle bilder er merket med en M for manipulert? Og hvis ikke alle skal merkes, hvor skal grensen gå?», heter det blant annet ifølge Dagsavisen.

Konklusjonen fra departementet gjelder fortsatt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere