RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
2010: Dash-8-flyet med passasjerer og besetning ble totalskadd ved Sandnessjøen høsten for fire år siden. Det fikk ingen konsekvenser for den daværende fartøysjefen, som nå har sagt opp en pilot over 6.000 kroner.
2010: Dash-8-flyet med passasjerer og besetning ble totalskadd ved Sandnessjøen høsten for fire år siden. Det fikk ingen konsekvenser for den daværende fartøysjefen, som nå har sagt opp en pilot over 6.000 kroner. Foto: Skerjmdump

Vil sparke pilot for 6.000 kroner

Sist oppdatert:
- Flere flyvere har hatt nestenulykker, og fly er blitt totalhavarert uten konsekvenser for dem.

En toppleder i Widerøe som selv var involvert i en flykrasj i 2010, møter i disse dager i retten for å gi en kaptein fyken over 6.000 kroner i hotell- og taxiutgifter, skriver Nordlys.

Pilot Ola O.K. Giæver, som har varslet at han selv vil si opp og selge seg ut som medeier i Widerøe, reagerer på det han mener er forskjellsbehandling i saken.

BAKGRUNN: Tok taxi - fikk sparken som flykaptein

- Det er offentlig kjent gjennom havarirapporter at vi har hatt mange ulykker, og flere flyvere har hatt nestenulykker uten å få sparken. Fly er blitt totalhavarert med passasjerer uten konsekvenser for disse personene, sier Ola O.K. Giæver jr. til Nordlys.

Administrerende direktør i Widerøe, Lars Kobberstad, mener de to sakene ikke har noe med hverandre å gjøre, og at de ikke kan sammenlignes.

- Usaklig sammenligning

- Jeg synes dette en usaklig sammenligning. Rettsaken gjelder økonomiske misligheter, som vi har nulltoleranse på. I vår virksomhet rent flyoperativt har vi selvfølgelig tillit til våre piloter. De er trent, og de vet hva de skal gjøre. Vi stiller oss hundre prosent bak de, så lenge de følger de fastsatte prosedyrene. Når det gjøres feil, så bruker vi hendelsene til å lære av dem.

LES OGSÅ: - Folk er sagt opp over langt mindre summer

- Hvis dere stiller dere bak deres ansatte, bør dere ikke det i denne rettssaken også?

- Vi jobber systematisk med sikkerhetskultur, og holdningene den enkelte ansatte har til flysikkerhet og vårt kvalitetssystem. Dette er en helt annen sak. Vi mener her at det vedkommende har gjort er så grovt at det må få konsekvenser. Ulykken i Sandnessjøen fra 2010 og rettsaken er derfor er ikke sammenlignbare. Jeg mener dette er et forsøk på å sverte en person i Widerøe, sier Kobberstad

Krevende

Giæver vitnet for sin tidligere kollega tirsdag, og har valgt å si opp jobben som kaptein, samt selge seg ut av SAS og Torghatten ASA på grunn av behandlingen 53-åringen har fått. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

EN SYNDEBUKK: Advokat Hjallis Bakke representerer den 53-årige flykapteinen som høsten 2013 fikk sparken som pilot i Widerøe.


Onsdag er rettsakens tredje dag i gang, og tirsdag gikk den 53-årige mannlige flykapteinen fra Finnmark sammen med sin advokat Hjallis Bakke gjennom alle korttransaksjonene Widerøe mener han urettmessig har belastet firmakortet over en periode på rundt fire år. Totalt er det snakk om litt over 6.000 kroner. Etter hver kalte begge parter opp sine respektive vitner.

LES OGSÅ: - Selger seg ut av Widerøe og sier opp som pilot i protest

- Saken har vært krevende for meg, og jeg har isolert meg mye. Om denne oppsigelsen blir erklært gyldig er det umulig for meg å få ny jobb som pilot. Arbeidsmarkedet og alderen min hindrer dette, forklarte han i retten tirsdag.

Understellet sviktet

Saken piloten er tiltalt for går tilbake til 2010. Det samme året var en av topplederne som nå fører saken mot flykapteinen involvert i en ulykke. En intern granskningsrapport Nordlys har fått tilgang til beskriver den kjente luftfartsulykken ved Sandnessjøen lufthavn 15. september 2010. Flyvning WF701 fra Bodø til Sandnessjøen besto av fartøysjef med rolle som instruktør, en nyansatt kapteinskandidat under trening, og to kabinansatte. En av disse også under trening etter permisjon, samt tre passasjerer.

Ifølge Widerøe-rapporten gikk turen uten problemer helt fram til landing på Stokka. Flyet landet så hardt at en sikkerhetsbolt sviktet i understellet på flyet, og først etter noen hundre meter stoppet maskinen av seg selv, rundt tre hundre meter fra baneenden. Ingen brann oppsto, og ingen av passasjerene eller besetning kom til skade under ulykken, men flyet ble totalvrak.

Blant annet penetrerte propellfragmenter høyre side av flyskroget. Lufthavnens brann og redningstjeneste skumla flyet raskt. Kapteinkandidaten som styrte ulykkesflyet hadde tidligere ikke erfaring med med flytypen Dash-8 og kortbaneoperasjoner, konkluderer rapporten. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PENETRERTE: Propellen ødela skroget på flyet.


Vanskelig vær
Flere kilder Nordlys har vært i kontakt med bekrefter at den aktuelle fartøysjefen i dag er toppleder i Widerøe. Mannen representerer også selskapet i rettsaken mot den oppsagte 53-åringen, og har vært sentral hele veien i oppsigelsesprosessen.

Sandnessjøen lufthavn er beryktet for kastevinder og turbulens, og dokumentet konkluderer med at sterk vertikal vind i landingsøyeblikket var årsaken til smellen som førte til havariet. En foreløpig rapport fra Statens Havarikommisjon konkluderer også med at vindkreftene gjorde at kapteinkandidaten ikke rakk å korrigere optimalt. Havarikommisjonens endelige rapport ferdigstilles i disse dager.

Kildene Nordlys har snakket med bekrefter at topplederen kort tid etterpå var tilbake som pilot, og havariet har ikke fått personellmessige konsekvenser. Verken topplederen eller Widerøe sentralt vil bekrefte hvem som fløy Dash-8-maskinen.

- Jeg kommenterer ikke denne saken. Dette får du ta med Havarikommisjonen, sier topplederen til Nordlys.

Havarikommisjonen har foreløpig ikke ferdigstilt sin rapport om hendelsen.

- Full rapport innen året

Avdelingsdirektør for Havarikommisjonens luftfartsavdeling, Kåre Halvorsen, sier en full rapport fortsatt er langt unna.

- Den kommer innen året er omme.

- Ulykken skjedde i 2010. Hvorfor tar det så lang tid?

- Det er på grunn av prioriteringer. Aktørene har vært informert om dette, og vi har laget en omfattende foreløpig rapport. Den fulle rapporten vil ikke avvike betydelig fra denne.

- Burde pilotene landet den aktuelle dagen?

- Det kan jeg ikke si noe om før den endelige rapporten er ferdigstilt. Understellet skal knekke sammen ved et for hardt sammenstøt. Dette for å unngå å ødelegge vingestrukturen, sier Halvorsen.

Les flere saker i Nordlys


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere