RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Thinkstock)

Vintermaten du trenger nå

Se listen over matvarer som er ekstra gunstig i vintermånedene.
Sist oppdatert:

(SIDE2): Influensaen lurer rundt neste sving og de mørke dagene kan ta innersvingen på de fleste. Da kan det du spiser være med å holde deg frisk og gi deg ny energi.

Nå i vintermånedene kan du gjerne fylle på med både ekstra C-vitamin og D-vitamin i tillegg til å spise jevnt over sunt og skjemme deg selv bort med energirike og sunne matvarer som honning i melken eller teen, en håndfull nøtter, deilige varme grønnsaksupper eller en god omelett.

Helsemagasinet SHAPE har laget en liste over matvarer som er spesielt gunstig om vinteren og mange av dem sies å påvirke forbrenningen i kroppen også.

Rød appelsin
Italienske forskere har funnet at antioksidantene som gir appelsinen sin blodrøde farge også kan spille en rolle i vektnedgang. Ifølge deres studie som innbefattet test på dyr viste det seg at en daglig dose med blodappelsinjuice gjorde at de gikk ned 13 prosent av kroppsvekten på bare tre måneder.

Men ikke bare drikk juice, det er viktig å få i seg appelsinkjøttet også - det bidrar med masse sunt fiber. I tillegg får du C-vitamin, folat

Sesongen for røde appelsiner er kort. Den starter i januar og varer til april, så det gjelder å benytte sjansen nå.

Polenta
- Denne maisretten inneholder lite fett, men gir komplekse karbohydrater som er rike på fiber. Mais byr på mange ulike vitaminer som folsyre, niacin, vitamin C. Fiberet gjør i tillegg at du føler deg mett, bidrar til lavere kolesterol og sies å hjelpe mot overvekt, sier ernæringsfysiolog Sarah Reilly.

Polenta eller maismel får du i grov og fin type.

Guava
- Denne tropiske herligheten kan jage bort vinterdepresjonene, sier ernæringsfysiolog og eier av Essential Nutrition for you, Rania Batayneh.

- Guava er en søt, rosa, tropisk frukt som ikke bare er rik på smak men også på vitamin A, C og kalium og magnesium. Noen av guava typene har også ekstremt høye nivåer av antioksidanten lykopen.

Batayneh foreslår å bruke guava istedenfor tomater i hjemmelaget salsa.

Solsikkefrø
- Disse frøene er en perfekt som sunn snack. Bare en håndfull av frøene kan hjelpe til med å styre appetitten, i tillegg til å gi kroppen masse magnesium og vitamin E, i tillegg til fettsyrer. Vitamin E nøytraliserer frie radikaler, sier Batayneh.

Honning
- Naturlig søtt hjelper til med å få opp energien og antioksidantene er bra for immunsystemet ditt og kan til og med hjelpe til med å drepe bakterier og smøre såre vinterhalser. Honning kan også hjelpe til med å kurere fyllesyke da naturlig sukker gjør at alkoholen oksiderer fortere i leveren, sier Batayneh.

Kjøper du honning som ikke er varmebehandlet får du i deg alle antioksidantene. Rå honning er naturlig honning som ikke er industrielt bearbeidet eller varmebehandlet over 45 grader for å beholde mest mulig av næringsstoffene.

Egg
Egg er helt i sin egen klasse hva gjelder aminosyrer og gir et optimalt tilskudd av de fleste vitaminer.
Du får A, B, D, E og K-vitamin. Av B- vitaminer finnes det hele 8 forskjellige og alle er til stede i egget. egget blir kalt «Naturens egen vitaminpille»

- Ved at du gir kroppen optimale næringsstoffer hjelper du til med å holde en stabil vekt og stabilisere blodsukkeret, sier Stella Metsovas, klinisk ernæringsfysiolog i Los Angeles.

Macadamia nøtter
Disse næringsrike nøttene smaker litt som kokos. Nøttene har et meget høyt oljeinnhold som minner litt om olivenolje i sammensetning. De er opprinnelig fra Australia.
Kan brukes i wok eller salat!
- Av alle ulike typer av nøtter gir disse nøttene mest av det sunne fettet. Det kan holde deg mett lenger og nøttene gir deg en rekke næringsstoffer, sier Metsova.

Kimchi
- Denne grønnsaken ligner litt på surkål, men mange foretrekker den asiatiske versjonen. Kåltypen gir viktige bakterier for magen og kan også hjelpe til med å holde vekten da overvekt av dårlige magebakterier er linket til vektoppgang, sier Metsova.

Papaya
- Papaya er rik på vitamin C og A. To vitaminer det er fint å få i seg mye av på vinteren. De typiske matvarene som inneholder disse vitaminene blir som oftest kokt og spiser du papaya får du i deg alle vitaminene rå.

- Det å få i seg frisk og rå mat i tillegg til kokte grønnsaker kan gjøre at du får i deg nok vitaminer der matvarer som er eksponert for høye koketemperaturer ikke beholder like mye av nivået.

Løk
- Lag gjerne løken med grønne bønner, gjerne den franske typen Haricot vert eller brokkoli og spinat. Brun det i pannen og nyt de sunne matvarene sammen.

Løk finnes i mange versjoner som for eksempel hvitløk, rødløk, salatløk, sjalottløk, vårløk eller gul løk som er den mest brukte i Norge. Den gule løken inneholder A-, B- og C-vitaminer i tillegg til mineraler.

(Kilder: Shape, Matprat, Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt, frukt.no)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere