RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VLCC-ratene med momentum

Sist oppdatert:
Oppturen i supertankerratene som startet i forrige uke har fått et kraftig momentum denne uken med befraktere som iler til markedet for å sikre seg tonnasje
Det går frem av skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport.

Ifølge Fearnleys har dette gitt rederne økt makt i forhold til å presse opp ratene. resultatene er da også klare, VLCCæer som nå sluttes fra Midtøsten til Fjerne Østen har steget fra worldscale 100 til ws 130 i løpet av den siste uken. Vestover fra Gulfen er ratene opp 25 punkter til ws 105.

Fearnleys beskriver nå markedet som sterkt, og det er fortsatt en rekke forespørsler i markedet.

- Dette sammen et fallende antall tilgjengelige VLCC'er bør holde momentumet i redernes favør, skriver Fearnleys.

Utenom en viss oppgang i suezmax-ratene i Middelhavet, så har markedet vært stort sett flatt den siste uken som følge av fortsatt laber aktivitet. Det sluttes nå på ws 140 Fra Vest-Afrika til USA, mens ratene i Middelhavet har steget 15 punkter til ws 150.

Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere