RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VLCC-ratene under 50.000 dollar

Sist oppdatert:
Det markerte fallet i suprtankeratene ser ikke ut til å avta, og nå har ratene passert under 50.000 dollar dagen fra den Arabiske Gulf. Skipsverdiene setter imidlertid nye rekorder
Utviklingen kommer tross et ekstremt sterkt oljemarkedet som følge av kald vær på den nordlige halvkule og presumptivt sterk etterspørsel. Smitteeffekten fra oljemarkedet har hittil ikke viste seg verken i form av økt aktivitet eller rater i stortankmarkedet.

Tvert imot har befrakterne i løpet av de to siste ukene skaffet det psykologisk overtaket gjennom lav aktivitet som har gitt en kraftig opphopning av ledige VLCC'er fremover. Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe teller nå 68 supertankere ventet ledig i Gulfen de neste 30 dagene.

Situasjonen første til kraftig fall i forrige uke, og fredag falt ratene gjennom 50.000 dollar dagen fra den Arabiske Gulf til Østen, det betyr en halvering på en drøy uke.

Det fryktes at raser videre denne uken dersom ikke oljeetterspørselen smitter over til VLCC-markedet. Det er nå et kraftig overheng av ledig tonnasje inn i april. 20-25 laster gjenstår for mars.

- Vi tror at fallet kan fortsette og vedvare en god stund, sier en skipsmegler til iMarkdet.no mandag morgen.

Presset på ratene har også smittet til Atlanterhavsmarkedet. Fredag lå ratene på ws 110 fra Vest-Afrika til US Gulf, ned fra worldscale 127,5 uken før.

I suezmax-markedet har ratene holdt seg uendret den siste uken. I Svarthavet sluttes det på ws 155, eller 64.000 dollar dagen. Fra Vest-Afrika til østkysten av USA ligger ratene på ws 150, eller 46.000 dollar dagen.

Rekordpriser

Det ser ikke ut til at alle i rederstanden frykter for utviklingen fremover. iMarkedet.no meldte før helgen at belgiske Euronav hadde kjøpt fire VLCC'er fra greske Metrostar. Prisen var 477,5 millioner dollar samlet.

Bassøe mener prisen fordeler med 95 millioner dollar for den 1993 bygde Crude Guardian på 280.000 dødvekttonn, 110 millioner dollar for 1988-bygde Crude Creation på 300.000 dwt., voldsomme 130 millioner dollar for den tre år gamle Crude Topaz på 292.000 dwt. og ende heftigere 142,5 millioner dollar for nybygget som leveres i juni.

Før handelen kvoterte Bassøe tre år gamle VLCC'er til 117 millioner dollar.

Metrostar meldes også å ha solgt ytterligere to 2002 bygde VLCC'er til Pacific Star for 265 millioner dollar samlet.


Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere