RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Været som gir økt treningsglede

Sist oppdatert:
Denne skiftende årstiden er svært egnet for trening, og alt ligger til rette for at du skal få maksimalt treningsutbytte. Her kan du lese hvorfor og hvordan.

Hva får deg til å ta på treningstøyet og komme deg ut av stua? Treningen selvfølgelig. Den gir deg positiv energi og glede. Lufta er kjølig og du slipper unna heten. Litt regn fukter panna di og du slipper å svette. Været er som skapt for trening!

Du beveger deg lett og ledig gjennom mørket. Rolige hjerteslag og jevn rytme. Alt fungerer. Du er i ett med veien du er på. Med hver bevegelse kommer du nærmere målet ditt. Hver trening legger til enda en forbedring. Framgangen er jevn og god. Du vet at den neste treningen vil bli bedre enn forrige, det neste løpet bedre enn det andre.

 Siste artikler på Trim.no

Vit at du trener riktig, så slipper du å tenke på bekymringer
Du har programmet planlagt. Du vet at opplegget ditt fungerer. Ingen bekymringer i hodet, bare en enkel rutine som fungerer. Tiden jobber. Du slapper nesten av på trening. Alt går så bra at det virker som det går av seg selv.

Bruk litt tid til å fokusere på hvorfor du trener. Det er viktig å reflektere over det man gjør og stadig påminne seg selv om de positive sidene:

¿ Treningen i seg selv reduserer indre spenning og uro og frigjør endorfiner.
¿ Du blir sterkere og mer utholdende både fysisk og psykisk.
¿ God form gjør hverdagens strabaser enklere, gir trygghet og distanse til smerter og skader i muskler og ledd:
¿ Treningen gir avkobling fra hverdagens mas.
¿ Du blir friskere. Kroppen bedrer sin fordøyelse og varmeregulering.
¿ Du forebygger hjerte/kar-sykdommer og uheldige kolestrolverdier, og sannsynligvis også risikoen for å få sukkersyke.
¿ Trening er den beste motvirkning mot fedme- du kan spise mer enn før, men likevel gå ned i vekt.
¿ Mentalt sett får du positive virkninger direkte ved at den fysiske aktiviteten i seg selv er et positivt stimuli for kroppen, noe som gir ro og velvære. Givende og morsom trening gir positive tanker, viten om egen større styrke gir bedre selvtillit.
¿ Glem heller ikke hvor viktig det er med et miljø rundt seg. Treningskamerater er gull verdt. Avtal treningstider og skap felles aktivitet rundt treningen din.

Noe som er spesielt verd å framheve som særdeles viktig for at treningen din nå i høst skal bli en fin opplevelse, er at kroppen din er treningsvillig. Det finnes ikke noe mer knusende for lysten og motivasjonen enn sure og trøtte muskler og manglende forbedring. I denne tilstanden føles heller ikke treningen god. Først når kroppen er restituert, dvs. overskuddet på topp, vil treningen føles god og gi positiv effekt.

Mangler overskuddet vil treningen ikke gi noen effekt og kroppen vil prøve å forhindre ytterligere aktivitet ved å "skru av" den gode følelsen. Hvis kroppen ikke gir noen gode tilbakemeldinger er sjansen stor for at en trenger å hvile mer. Men vær dog klar over at også kosthold, søvn, grad av stress, medisiner og søvn også spiller inn angående dette. Selv om det fysiske overskuddet er på plass i muskulaturen, kan psykisk stress medføre at man ikke føler seg i form. Kroppen vil ikke, og da tærer du også bort motivasjonen din. Det er på toppen av overskuddet du finner treningsgleden.

Gratis programmer, behandlingsopplegg og hefter fra trim.no:
Slankeprogrammer Treningsprogrammer
Muskler/styrke/kondisjon
Anbefalte hefter om trening
Maksimal Framgang Fort frisk
Behandlingsopplegg for belastningsskader
Kostholdsprogrammer og stress-less

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere