RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vurderer forbud mot burger-reklame

Sist oppdatert:
Den britiske regjeringen ønsker å begrense muligheten for å reklamere for fast food og brus til barn.

I likhet med en rekke vestlige land er Storbritannias nye folkesykdom blitt fedme. Nå vurderer den britiske regjeringen å begrense annonsøreres muligheter for å målrette fast food- og brus-reklame mot barn.

I et intervju med The Guardian sier britenes kulturminister Tessa Jowell at hun er bekymret for det stadig voksende problemet med overvekt og fedme blanit barn. Hun vurderer å be det nye britiske medietilsynet, Ofcom, om å forsterke lovverket for reklame.

Hun sier til avisen at hun ønsker å stramme inn på reklame for fast food og brus, i lys av de stadig flere bevisene om reklamens effekt.

- Jeg håper at det vil reflektere matprodusentenes villighet til å promotere sunnere mat, sier hun til Guardian. Det ble sporenstreks avvist av industrien.

Initiativet fra Tessa Jowell kommer samtidig med at Food Standards Agency foreslår en ny tilnærming til markedsføring av barnemat på nyåret. Det nye regelverket skal sette kriterier for hvilke typer mat som kan markedsføres i barne-TV-tid. Dette regelverket foreslår også å forby matreklame rettet mot førskolebarn.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere