RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vurderer storordre på LNG-skip

Sist oppdatert:
Det belgiske gassrederiet Exmar er i ferd medå sirke seg et stort nybyggingsprogram på LNG-skip. Rederiet gikk med et pent overskudd i andre kvartal.
Ifølge Exmars rapport for andre kvartal har det store belgiske gassrederiet sikret seg en intensjonsavtale med det iranske skipsverftet Sadra på bygging av inntil 10 skip for frakt av flytende naturgass, LNG.

Sadra har tidligere ikke bygget denne typen skip, og Exmar melder at de nå gjennomfører teknisk due dilligence ved verftet. I tillegg til LNG-skipene omfatter avtalen to mellomstore LPG-skip for frakt av petroleumsgasser.

Rederiet skriver i rapporten at de vil sikre langsiktige befraktningsavtaler til LNG-skipene.

Bedre marked

Exmar noterer i rapproten at utviklingen i LNG-markedet førte til rimelig gode rater i spotmarkedet for denne typen skip.

Exmars store LPG-skip i VLGC-segmentet (Very Large Gas Carriers) seilte inn timecharterrater på 28.457 dollar pr. dag i andre kvartal, opp fra 27.641 dollar i første kvartal

Snittinntjeningen til rederiets mellomstore gasskip i 25.000 kubikkmetersegmentet falt fra 20.342 dollar til 18.922 dollar.


Gevinster

Exmar kan forøvrig vise til gode tall for andre kvartal. Rederiet hadde driftsinntekter på 143,9 millioner dollar i kvartalet, opp fra 105 i første kvartal.

Det ga et driftsresultat på 39,6 millioner dollar, opp fra 24,5 i foregående periode. Resultat etter skatt endte på 42,6 millioner dollar, mot 15,6 i de første tre månedene av året. En reversering av en tidligere avsetning på 11 millioner dollar, samt salgsgevinster på 10 millioner dollar bidrp til å trekke opp resultatet.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere