RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

WAR – hva er det godt for?

Sist oppdatert:
Nå har et av verdens mest spilte rollespill havnet på nett. Ble det bra? Her er vår dom.

(Spillmagasinet): Warhammer fra Games Workshop er et av verdens mest spilte rollespill, i det virkelige liv. Nå er nettversjonen av spillet her. Det har vært andre spillutgaver før, men ikke et multiplayer onlinespill (som Age of Conan og World of Warcraft).

Nå er altså Warhammer Online: Age of Reckoning her – eller WAR, sin vi kaller det for enkelhets skyld.

Egentlig skulle det selvfølgelig vært et forbud mot å anmelde MMORPGs før de hadde vært på lufta i noen måneder, men det vil samtidig gjøre jobben vår med anmeldelser bortkastet. Vår jobb er å gi deg en indikasjon på om et spill er noe for deg eller ikke. Vi gjorde det med Age of Conan da vi kalte det "ren magi", men det spillet har selvfølgelig forandret seg veldig siden lansering. Slik blir det sikkert også med WAR.

Basisfunksjonene

Det vi derfor har konsentrert oss om i denne anmeldelsen er basisfunksjonene. Alt fra oppdragssystem, grafikk, spillbarhet, kamphandlinger, foreløpig balanse og helt til den generelle følelsen av hvordan spillet er. Samtidig sier vi i fra at det neppe kan konkluderes med hvordan WAR kommer til å bli på forhånd. En vis mann sa en gang at det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.

Cinematisk trailer fra "Warhammer Online"
(Artikkelen fortsetter under videovinduet)

Se flere spillvideoer her

La oss starte med det klart mest negative med dette spillet. Warhammer i det virkelige liv er en oase av kreative muligheter når det gjelder å male, tilpasse og lage dine egne figurer slik du vil ha dem. Når du lager din figur her har du nesten ingen valg. En rask sammenligning med et visst norsk spill får WAR til å se veldig, veldig gammeldags ut akkurat her, og akkurat når det gjelder Warhammer er det ekstra ille.

Grafikken i seg selv er også ikke akkurat nyskapende. Universet er rikt, og har mye farger – men animasjoner som ikke flyter helt og den veldig tegneserieaktige grafikken faller litt sammen. Det sørger sikkert for at spillet går fort og kjapt, men er samtidig litt ødeleggende for en flytende opplevelse. Det positive er selvfølgelig at verdenene ser relativt unike ut.

Ikke et klassisk MMORPG

Vi har jo ikke vært inne på det tidligere, men WAR er ikke et klassisk MMORPG slik du har kjent dem fra før. Her er det nemlig slik at du er medlem av en fraksjon som tar opp kampen med en annen. Er du slem alv kjemper du mot de snille og så videre. I en evig krig.

For her er krigen selve greia, krig og såkalte public quests. Der du i mange andre lignende spill (AoC spesielt, og WoW i en god grad) kan spille alene når du er venneløs en kveld er det veldig vanskelig i WAR. Det som derimot er lett er å finne nye venner. Så er jo greia – vil du heller spille alene enn med mange nye venner?

Det er også litt tilfeldig når det gjelder disse social quests som de også kalles. Du vet jo aldri hvem du gjør dem med. Likevel – som sagt – det er tidlig i spillet så dette kan bli bedre.

Hvor er jeg?

Oppdragene får du av såkalte NPC-er (Non Player Characters) som står rundt omkring i spillverdenen. De havner i en oppdragsbok med god oversikt over hva oppdraget går ut på og hva du får ved å gjennomføre den, bedre enn i konkurrerende spill.

Der det hele derimot faller sammen er at du faktisk nesten ikke kan se HVOR du skal gjennomføre oppdragene. Kartet ditt viser det ikke (din lille utgaven) og henter du opp det store får du en slags overlay som viser deg området. Forvirrende og ikke spesielt gjennomtenkt. Dette er bedre hos konkurrentene. Sannsynligvis kommer WAR til å se en større oppdatering her.

Dine singleplayer-oppdrag er veldig ofte: Drep x av x, det vil si hunt and kill-missions. Noe som selvfølgelig er greit, men de kunne gjerne hatt noen andre typer også når du spilte alene. Sammen med andre derimot er det større variasjon. Vi slenger ikke øksen over dette området heller. Når Age of Conan startet og i dag er to forskjellige planeter når det gjelder oppdrag/missions, og det samme kan skje med War.

Haltende kampsystem

Så kommer akilleshel nummer to for WAR: Kampsystemet. Her gikk AoC et kvantesprang framover fra tidligere lignende spill, men WAR – hvor kampsystemet virkelig er tingen, er bare et museskritt framover – og veldig langt bak AoC. Da blir det litt feil det hele. Trykk 3 for autocombat burde ikke vært lov i et spill hvor selve krigen er greia.

Balansen er også et annet problem. Vi har opplevd på de to serverne vi har prøvd å spille på, samt lest andres opplevelser, at veldig mange velger den onde siden. Siden det hele er en kamp mellom gode og onde så blir det da veldig skakk-kjørt. Dette kan selvfølgelig også ordne seg. Balansen mellom de forskjellige klassene virker OK, selv om – som alltid – så kan forbanna bueskytere være noen utrolig feiginger. Slik er det jo bare ...

Konklusjonen

Warhammer Online er et spill som ikke, i utgangspunktet, med de utdelte tingene fra start av, ser ut til å kunne hamle opp med Age of Conan som nå er det beste MMORPG på markedet.*

Er du derimot fan av Warhammer rent generelt så kan det være verdt å sjekke det ut. Bare vit følgende: Min frustrasjon ble så stor at jeg måtte starte Age of Conan etter hver gang jeg prøvde dette.

* Joda, mange vil mene at World of Warcraft er bedre. Det er jeg uenig i. Age of Conan har sine feil, men de blir mindre og mindre hele tiden. For de som ikke har prøvd spillet etter siste oppdatering så er det bare en ting å si: Gjør det. Når det er sagt: Wow er også et bra spill, men det er vel snart på tide med WOW II?

920

Les flere spillsaker på www.spillmagasinet.no.


Tilbud fra Nettavisen:Prøv 350 PC-spill i fem dager for fem kroner

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere