RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Foto (Nordlys.no)

Widerøe-fly fikk problemer med nesehjulet

Det ble full utrykning til Tromsø lufthavn da et Widerøe-fly fikk problemer.
Sist oppdatert:

Klokka 1242 kunne passasjerer, mannskap og redningsmannskaper puste lettet ut. Et Widerøefly som hadde hatt problemer med å få ut nesehjulet, foretok en vellykket landing på Tromsø lufthavn - med nesehjulet ute, melder Nordlys.

Forberedt på dramatikk

I minuttene før landingen var det spent stemning på flyplassen.

- Vi har slått full katastrofealarm. Vi er forberedt på alt, sa Hans Børge Joakimsen, lufthavnsjef ved Tromsø lufthavn, til Nordlys klokka 1230.

Alarmen gikk da et Widerøefly fra Tromsø til Alta fikk problemer med å få ut nesehjulet. Flyet har returnert til Tromsø, og sirklet rundt flyplassen.

Prøver

- Vi prøver å få flyet til å lande på normal måte, sier Joakimsen.

Det skal være 24 personer ombord i flyet.

Brannvesenet i Tromsø sendte ut to biler og ti mann til Tromsø lufthavn da meldingen kom.

Se video av landingen i Nordlys

Fire hendelser på kort tid
Mandagens hendelse med nesehjulet på Widerøe-flyet som skulle lande ved Tromsø Lufthavn er den fjerde for selskapet i Nord-Norge de fire månedene.

* I september i fjor knakk understellet på en Dash 8-100 under landing i Sandnessjøen. En vindkule slo flyet ned i rullebanen slik at understellet knakk.

* I slutten av desember ble det slått full alarm i Bodø etter at Widerøe-maskin fikk motortøbbel etter avgang. Flyet var på vei til Lofoten, men snudd og gjennomførte en kontrollert nødlanding.

* Og sist fredag fikk et Widerøe-fly på vei fra Bodø til Mo i Rana bremsetrøbbel. Også dette flyet returnerte til Bodø og gjennomførte en kontrollert nødlanding.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere