RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Wilhelmsen-skip senket av supertanker

Sist oppdatert:
Et bilskip tilhørende Wilh. Wilhelmsen og Wallenius' bilskipsrederi Eukor har sunket etter å ha kollidert med en supertanker utenfor Singapore søndag ettermiddag
Ifølge TradeWinds hadde bilskipet Hyundai No. 105 omkring 4.000 biler ombord da det kolliderte med den fullastede supertankeren Kaminesan utenfor Singapore. Kollisjonen skjedde til tross for at begge skipene fikk advarsler fra singaporske sjømyndigheter i forkant og kontakt mellom skipene.

Wilhelmsen og Wallenoius eier 80 prosent av Eukor-rederiet som eier det 1987-bygde bilskipet på 12.899 dødvekttonn. VLCC'en Kaminesan på 303.900 dødvekttonn bygget i 2003 eies av japanske Mitsui OSK Lines. Kollisjonen fant ifølge TradeWinds sted seks sjømil sør for Singapores Sentosa Island.

Hyundai 105 ble skadet på styrbord side, hvor det fikk et hull på 50 ganger 20 meter. Skipet ankret opp i et sikkert området, men fortsatte å ta inn vann, og sank rett etter midnatt norsk tid på 40 meter. Hele mannskapet ble reddet.

Tankskipet er flyttet til havn i Singapore for inspeksjon.

Eukor opplyser i en pressmelding at de har engasjert redningsoperatøren Svitzer Wijsmueller i arbeidet med å sikre vraket. Foreløpige undersøkelser har ikke avslørt oljelekassjer fra skiept, og mannskapet har opplyst at alle oljekraner ble stengt for skipet ble forlatt. Bilskip vil nå bli tømt for bunkers i henhold til vanlige prosedyrer.

Dette er det andre bilskipet på halvannet år tilhørende Wilhelmsen og Wallenius som synker. Forrige gang var 14. desember 2002 da Tricolor gikk ned etter å ha kollidert med containerskiept Kariba i den engelske kanalen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere