RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Woldsdal kompenserer Microsoft-tap

Sist oppdatert:
Kjell Rakkenes i JKL Woldsdal har vært kundeansvarlig for Microsoft i fem år. Nå drar han inn nye IT-kunder som JKL Woldsdal ikke kunne ha på kundelisten tidligere.

I likhet med resten av PR-bransjen er mangeårig seniorrådgiver og viseadministrerende direktør i JKL Woldsdal, Kjell Rakkenes, svært hemmelighetsfull når det gjelder kunder.

Denne uken kom det imidlertid frem at en av statuskundene på IKT-siden, Microsoft Norge, har funnet seg en ny PR-kontakt. Etter at Jannik Lindbæk jr. ble informasjonsdirektør i Microsoft ble kontoen satt i spill, og det endte opp med at Gambit ble tildelt kontrakten.

Siden 1998 har Rakkenes vært kundeansvarlig for Microsoft, først hos Geelmuyden.Kiese, så for Woldsdal & partnere (i dag JKL Woldsdal). Etter at Rakkenes skiftet fra GK til Woldsdal i desember 1999 gikk det bare noen måneder før Microsoft også skiftet PR-byrå, fra GK til Wolsdal.

Da det kom inn ny ledelse i den norske avdelingen til Microsoft, var det også duket for et sceneskifte på informasjonssiden. Birger Steen tok over etter Ole Morten Settevik som Norges-sjef og den nye informasjonsdirektøren kom på plass i sommer. Han hadde bakgrunn fra PR-bransjen (CGI Monsen) .

- Alle kunder er viktige, og Microsoft er ikke noe viktigere enn andre kunder. Det er slik det er i forretningsverdenen, og vi må kompensere for tapet. Nå får vi sjansen til å ta inn kunder som vi tidligere var forhindret å jobbe med, og det har vi allerede gjort, hevder Rakkenes overfor Propaganda.

Han har tidligere vært journalist i Dagens Næringsliv, Finansavisen og Computerworld og mener den tiden er forbi da det var viktig å ha prestisjekunder i PR-porteføljene.

- Man gjorde nok mer av det før i tiden da PR-bransjen var ung. Nå er det interessante arbeidsoppgaver som teller, i tillegg til inntektene selvsagt. Dessuten er det et poeng at kundelistene stort sett er konfidensielle, slik at man uansett ikke kan utnytte prestisjekunder i egen PR-virksomhet, sier seniorrådgiveren som hevder JKL Woldsdal allerede har kompensert for inntektsbortfallet.

Han vil imidlertid, i kjent PR-stil, ikke si hvilke kunder som er nye på kundelisten innen IKT-området.

- Da det ble byråkonkurranse, skjønte vi at vi måtte gjøre noe. Vi satte i gang en prosess for å erstatte Microsoft, slik at vi ikke ble skadelidende i tilfelle vi skulle tape kunden. Vi er nødt til å ta høyde for en forretningsmessig risiko, alt annet ville vært uansvarlig, mener han.

Rakkenes gratulerer Lars Erik Grønntun og Gambit Hill & Knowlton med den nye IKT-kunden og sier at Microsoft har kjørt en fair og ordentlig prosess i forhold til skiftet.

Før sommeren sikret Gambit seg to nye rådgivere for å styrke IT-satsingen, dette synes å ha båret frukter.

Stine Koppang kom fra stillingen som PR-ansvarlig i Ericsson Norge der hun arbeidet i tre år. Knut Egil Sæther kom til Gambit fra IBM der han var rådgiver i informasjonsavdelingen og markedssjef for IBMs satsing på små og mellomstore bedrifter.

Microsoft har dessuten ikke latt seg skremme av "drittpakke"-beskyldningene mot Gambit og Lars Erik Grønntun der P4 skal ha benyttet PR-byrået i kampen om å sikre seg P5-konsesjonen, noe som blant annet førte til et omstridt oppslag i Dagbladet i sommer.

Dette førte til en storm av kritikk mot Gambits etikk og forretningsmoral, ikke minst fordi byråleder Grønntun også leder NIR (Norske Informasjonsrådgivere), bransjeorganisasjonen for konsulenter innen informasjonrådgivning i Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere