RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

WPP på vei ut av badekaret

Sist oppdatert:
Sjefen i verdens største reklamekonsern, Martin Sorrell, mener reklamemarkedet har nådd bunnen og tror på en oppgang til neste år.

Når WPP snakker om markedet, lytter reklameverden. Selskapet er verdens største konsern i reklameverden og eier kjente byråer som Hill&Knowlton, Mindshare, Ogilvy og Enterprise/IG.

De har opplevd nedgangen i markedet like mye som alle andre, men har også benyttet tiden til å vokse. Tidligere i år kjøpte de sin britiske konkurrent, Cordiant, som blant annet medfører at det anerkjente byrånettverket Bates blir lagt ned.

Nå hevder de imidlertid at bunnen i reklamemarkedet er nådd. Ifølge nyhetsbyrået AFX sier WPPs toppsjef Martin Sorell at det offentlige forbruket i USA er større enn de har vært noen gang siden 1967. USA er konsernets desidert største marked og WPP spår at landet kommer til å innhente seg i takt med regjeringens tiltak for å bedre økonomien, samt oppturen i reklamemarkedet som alle eksperter venter foran neste års presidentvalg.

Dette presidentvalget, sammen med OL i Athen, fotball-EM i Portugal, gjør at utsiktene for annonsemarkedet neste år er positive.

- Det ser faktisk ut som om vi holder på å klatre ut av badekaret, sier Martin Sorrell.

Første halvår ble derimot ikke slik Sorrell hadde håpet på. Resultatet falt med 17 prosent, til 95,2 millioner pund, noe som er betydelig lavere enn forventingene fra Bloomberg News, som trodde på et resultat på 129 millioner pund. Omsetningen sviktet med 2,5 prosent og falt til 1,91 milliarder pund.

WPP skriver i sin kvartalsrapport at sifrene i første halvår speiler en stabilisering i USA, dempet av en fortsatt resesjon i Storbritannia og deler av Europa, samt effekten av Sars.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere