RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Xbox rykker inn i Europa

Sist oppdatert:
Flere hundre millioner kroner går med når Microsoft skal ta igjen hovedkonkurrent Playstation. Fra midten av oktober skal spillkonsollen bli så synlig at det er den som havner under juletreet.

I fjor dro dro Xbox-teamet hjem til folk på fredagskvelden med party-kit og en kasse øl. Denne gangen kommer man ikke til å kjøre øl i det hele tatt, derimot brus og snacks fra Pringles i butikkene. Det blir spillkonsoll i butikkene, de nyeste spillene og sofa å sitte for å få det rette stuemiljøet.

- Vi sørger for at kunden får spesielle opplevelser, opplyser leder for Home and Entertainment i Microsoft Norge, Espen Gylvik.

Under mottoet "It's good to play together" setter Microsoft alle kluter inn på at det er Xbox som ligger under juletreet i år - ikke Playstation. I midten av oktober starter Europa-kampanjen. Da ruller det for fullt. Internasjonalt brukes flere hundre millioner dollar på kampanjen.

- Vi kommer til å kjøre online-kampanjer omkring gaming, julekampanje og kampanje rundt spillene, sier Gylvik. Han forteller at kampanjen kommer overalt, på TV, på radio, i magasiner, i annonser på web, men i første omgang dropper de kino. Fordi de syntes det ble for dyrt i forhold til hva de fikk tilbake.

- Vi valgte å kjøre print i stedet, vi er enige i at det blir mer igjen. Det betyr ikke at vi har forkastet kino som format, men at vi venter lenger med det, sier Gylvik.

Hva er målet med kampanjen?

- Vi ønsker å selge mest mulig og samtidig bygge opp merkevare rundt produktene våre og rundt Xbox, svarer Gylvik. Microsoft lanserte spillkonsollen Xbox i Norge for halvannet år siden. Nintendo er tatt. Sonys Playstation er neste.

- Det er den store spilleren, og nærliggende å ha som sammenlikningsgrunnlag, men Playstation har mange års forsprang. De ligger to år foran når det gjelder salg. Det tar mye tid å ta igjen det, men vi vet at når neste generasjonskonsoll kommer en gang i fremtiden, starter vi samtidig, sier Gylvik.

Microsoft Norge satser på eventer, der de drar hjem til folk og demonstrerer online-gaming og de satser på konkurranser som gir dem pressedekning. De skal rundt på shoppingsentre og i butikker og demonstrere den nye karaokemaskinen.

- Det er helt riktig for oss i forhold til å bygge merkevare. Party-kit er den ene som retter seg mot folk over atten som gir veldig mye "word of mouth", og det er hele poenget med det, sier Gylvik.

Xbox satser på mer barnevennlige titler etter oppkjøp av Rare og med Harry Potter. En del kampanjer tilpasses kjedene. På Expert blir det kanskje family-pack.

- Vi vil også synliggjøre at Xbox er et produkt som også dekker mor og far, fordi det er en god DVD-spiller, sier Gylvik og mener at for under 2000 kroner får man DVD-spiller, CD-spiller og spillkonsoll i ett til jul.

Microsoft Norge har tidligere brukt Storm Kommunikasjon på PR, og vil fortsette med det i forhold til Xbox. Hele Nord-Europa bruker McCann reklamebyrå, som dirigeres fra McCann London og Paris. I tillegg brukes Rezer, samt Trigger i Sverige.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere