RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

YouTube for dataspill?

Sist oppdatert:
Microsoft håper å skape et YouTube for dataspill.

(Spillmagasinet): Microsoft har nettopp lansert «XNA Game Studio Express» og «XNA Creators Club» - to «tjenester» som gjør at hvem som helst med kunnskapen kan begynne å lage dataspill.

«XNA Game Studio Express» er et gratisprogram som lar deg lage spill til Windows. For å lage spill til Xbox 360 trenger du et medlemskap i «XNA Creators Club», som koster 99 euro i året eller drøye 800 kr.

XNA har eskistert lenge, og betydningen har endret seg over tid. Noen mener X-en står for Xbox eller DirectX, andre hevder den står for «cross over». Begge deler stemmer like bra. N-en står for «Next generation» og A-en for «Architecture».

Les også:Åpner Xbox 360 for amatører.

Har du tro på et YouTube for dataspill? Skriv inn din mening i bunn av artikkelen.

- YouTube for dataspill

Er du medlem av «XNA Creators Club» kan du dele spillene dine med andre medlemmer av klubben.

- Vår visjon er egentlig å ta YouTube-konseptet og overføre det til spill. Tenk på et arkade-felleskap som kan dele spillene sine med hele fellesskapet på Xbox Live, sier Chris Satchell, administrerende direktør for Microsofts spillutviklergruppe, på en pressekonferanse ifølge Gamesindustry.biz.

YouTube og MySpace er gratistjenester, en stor grunn til tjenestenes enorme popularitet. Et spillcommunity vil ifølge Satchell ikke ble helt gratis for brukerne, men sier at Microsoft ikke har tenkt å gjøre de samme feilene som musikk- og filmbransjen.

- Reaksjonen fra disse mediene var, etter min mening, trist. De avgjorde at de mistet kontroll, inntektsmodellen deres ble truet, og isteden for å omfavne communityet kjempet de imot det.

- Vi mener at et enormt community utgjør en supersmart og utholdende gruppe og de vil garantert finne en vei rundt hva du vil at de skal gjøre.

Friskt blod

Om Microsoft lykkes med et slikt community gjenstår å se. At alt på nett skal være gratis, er en hardnakket mentalitet, og programvaregiganten ønsker å ta betalt både av brukerne som laster ned spill og av de som lager dem.

Litt av inntekten per nedlastede spill, skal imidlertid gå til utvikleren i utviklerhonorar, såkalt royalty. Utsiktene for at noen hundre tusen mennesker laster ned ditt spill, burde kunne inspirerer en og annen til å lage noen knakende gode spill.

Spillbransjen kan dessuten få tilbake den kreativiteten som i lang tid har vært savnet i industrien. Krav til enorme spillverdener og revolusjonerende grafikk gjør spillutvikling til en dyr affære og spillstudioene vegrer seg for å sjanse på nye ideer når de heller kan tjene gode penger på oppfølgeren av sin forrige suksess.

- Jeg er overbevist om at vi kommer til å finne nye stjerner i denne industrien gjennom dette fellesskapet. Jeg vet utviklere vil følge med på hva som er kult, og hvem som lager det, sier Satchell.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere