RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Arnstad
Arnstad Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

- Disse 56 veiprosjektene er helt i det blå med regjeringsskifte

Sist oppdatert:
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) slår i bordet med en ny liste som utfordrer Høyre og Frp.

OSLO (Nettavisen): - Med Frp og Høyre er alt dette i det blå, sier Senterpartiets Marit Arnstad - Sps førstekandidat fra Nord-Trøndelag og samferdselsminister i den rødgrønne regjeringen.

56 veiprosjekter med bompenger
Arnstad legger nå fram en liste med 56 veiprosjekter som ligger inne i Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2014-2023, og som hun mener står i fare for ikke å bli realisert med en borgerlig regjering bestående av Høyre og Frp.

Det gjelder flere strekninger på E39, blant annet Rogfast-forbindelsen. Det gjelder tilsvarende flere E18-prosjekter, som strekningen mot riksgrensen til Ørje og mellom Tvedestrand og Arendal - og det gjelder strekningen på E6 mellom Kolomoen og Brumunddal.

(Se hele lista her)

Regjeringen vil finansiere prosjektene med en god andel bompenger, men på det området bringer Frps bompengevegring betydelig usikkerhet inn i opposisjonens regjeringsprosjekt, mener Arnstad, som onsdag er gjesteredaktør i Nettavisen.

Les også: I dag styrer hun Nettavisen

- En stor ekstraregning med Frp
- Dette er prosjekter regjeringen har prioritert inn i Nasjonal Transportplan de neste årene, men de er avhengig av en bompengeandel for å bli gjennomført. Vi mener det usikkert hva Høyre og Frp vil gjennomføre av disse prosjektene fordi de er grunnleggende uenige om bompenger og finansiering av samferdsel i det hele tatt. Frp garanterer at de vil prøve å gjøre Norge bompengefritt så raskt som mulig. Da har de en stor ekstraregning som skal betales her. Den er det ikke mulig å betale om du samtidig skal føre en ansvarlig økonomisk politikk, som Høyre vil, sier hun, og legger tydelig til:

- Frp vil ha et bompengefritt Norge. Det er ikke mulig!

- Hva om en ny regjering legger inn noe mer fra oljepotten?

- Høyre har ikke noe mer å hente fra oljepotten enn det vi har lagt inn. Vi har gått så langt i NTP i statlig satsing med 508 milliarder statlige kroner at NHO har sagt at vi har brukt det handlingsrommet som er. Høyre har ikke mer penger enn regjeringen hvis de skal fortsette med økonomisk ansvarlighet. Så den ekstraregningen Frp kommer med her, mener jeg det er vanskelig å se hvordan skal dekkes inn. Dermed mener jeg det er skapt usikkerhet om realiseringen av disse prosjektene, sier hun.

Les også: - Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet

E8 i Tromsø på stedet hvil
Arnstad trekker fram E8 i Tromsø som eksempel.

- Der hadde du et ferdig bompengefinansiert opplegg for å finansiere den veien. Så tok Høyre og Frp over i styringen i Tromsø. Da var det viktigere for Frp å få stoppet bompengene enn å få prosjektet fullført. Der står saken i dag. De sier blankt nei til bompenger, og da kommer du ikke videre.

Noen av prosjektene på lista Arnstad legger fram, har regjeringen prioritert inn i den første delen av NTP-perioden, 2014-2017, andre kommer lenger ut.

Ikke bestemt deg? Ta Nettavisens valgomat her!

- Vanskelig å forstå hvordan de skal enes
- Jeg er opptatt av at velgerne må vite at de blåblå partiene ikke har avklart noen ting når det gjelder finansiering av samferdsel. De er uenige om bompenger, de er uenige om handlingsregel og de er uenige om OPS. Det er vanskelig for meg å forstå hvordan de skal enes etter valget, for uenigheten er så grunnleggende, sier Arnstad.

- Hvorfor er det i det hele tatt nødvendig med bompenger?

- Totalt legges det inn 508 milliarder kroner i NTP som er statlige penger, så legger vi inn cirka 100 milliarder kroner som er bompenger. Det er et nødvendig bidrag for å få bygget mest mulig vei, og det er alle partiene på Stortinget enige om utenom Frp.

Arnstad sier andelen veiprosjekter som finansieries med bompenger framover vil ligge flatt, mens den statlige bevilgningene går opp.

- Er du ikke bekymret for at det er dyrt å drive inn bompengene i form av adminstrasjonskostnader og renter?

- Du må gjøre noe for å få kostnadene ned. Det viktigste du kan gjøre er å slå sammen bompengeselskap. Det er altfor mange i Norge. Det er mellom 50 og 60 bompengeselskap og hver av dem har rentekostnader og administrasjonskostnader. I første omgang vil jeg ha dem ned til 19 - ett i hvert fylke, men det er mulig vi bør ha enda færre, sier Arnstad.

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud sier Marit Arnstad kan ta det med ro og at det garantert ikke blir mindre veibygging dersom Frp kommer til makten. Han lover at de nevnte prosjektene vil bli gjennomført. Han sier spørsmålet om bompenger blir et spørsmål om hva slags styrke velgerne gir Frp.

Hva mener du om saken? Si din mening i kommentarfeltet!

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere