RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Junge, Heiko (NTB scanpix)

- Har ikke penger til Liv Signes tunnel

Sist oppdatert:
- Tunnelen er ikke prioritert, sier Statens vegvesen.

Norges mest omtalte tunnelprosjekt på nyåret, er helt i det blå.

Sp-leder Liv Signe Navarsete har fått viljen sin, gjennom et vedtak i Miljøverndepartementet av tidligere sjef Bård Vegar Solhjell - men prosjektet mangler penger.

- Ikke satt av penger
- Det er ikke satt av noen penger til tunnelen mellom Tønjum og Ljøsne, sier seksjonssjef Magna Vangsnes ved Statens vegvesen, avdeling Sogn og Fjordane, til Nettavisen NA24.

- Systemet til staten er slik at store veiinvesteringer vedtas i Nasjonal transportplan (NTP), og denne tunnelen er ikke prioritert i NTP for 2014-2023, forklarer hun.

Det betyr at tunnelen ikke blir en realitet med de første årene.

- Tidligst om fire år
- Det hender det bevilges penger til nye prosjekt i statsbudsjettet, men de er som regel prioritert i NTP i utgangspunktet. Så jeg tror det mest sannsynlige scenarioet er at denne tunnelen, i beste fall, kan bli prioritert i neste revisjon av NTP – altså i 2017, sier Vangsnes.

- Deretter vil det lages en reguleringsplan og så kan byggingen begynne, skyter hun inn.

- Det betyr at vi må bør sette i gang strakstiltak med tanke på sikkerheten. Det er en vei som absolutt trenger en oppgradering, og har dårligere standard enn veistrekningene som ligger rundt. Den binder sammen øst og vest, 25 prosent av trafikken er tungtrafikk – og på vinterstid regnes dette som en sikker vei mellom Øst- og Vestlandet, sier Vangsnes.

Tunnelløsningen er 400 millioner kroner dyrere enn den alternative traseen, som ble anbefalt av Statens vegvesen.

Dødsulykker
Det har vært flere dødsulykker på denne strekningen. – fire dødsulykker siden 2001. I alle ulykkene har tunge kjøretøy vært involvert, ifølge Vangsnes.

- En trailer kjørt utfor i 2010, og da omkom en person. Dette vil vi gjøre det vi kan for å forhindre fremover, sier hun.

Ifølge Vangsnes var beslutningen om lang tunnel på 5,5 kilometer, fattet i Miljøverndepartementet 7. desember i fjor, i strid med Samferdselsdepartementets anbefaling om å velge en tunnel på 3,2 kilometer.

Byttet departement
Plan- og bygningsavdelingen, som tidligere lå hos Miljøverndepartementet, er nå flyttet til Kommunaldepartementet - og ledes av Jan Tore Sanner (H).

- Hva vil du si til Sanner i håp om å få fortgang på prosjektet?

- Det er mange veier i Norge som trenger opprustning, så det vil jeg ikke uttale meg om, svarer hun diplomatisk.



Les også: Navarsetes ektemann var inhabil

Stavrum: - Personlig vinning
Nettavisens redaktør Gunnar Stavrum er kritisk til Liv Signe Navarsetes handlemåte av flere grunner.

- Hun har glemt at en statsråd skal tjene hele landet, ikke hjemstedet til politikeren. Men det er en innarbeidet uvane. Denne saken er verre fordi Navarsete også har personlig vinning av at E16 ikke legges 300 meter fra gården hennes, men i tunnel, sier Stavrum.

Les hans blogg: Dårlig dømmekraft av Navarsete

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere