RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
TOGRAN: - Jeg tror knapt jeg har hørt om andre land der statsjernbanen blir ranet for togene, sier SVs Heikki Eidsvoll Holmå.
TOGRAN: - Jeg tror knapt jeg har hørt om andre land der statsjernbanen blir ranet for togene, sier SVs Heikki Eidsvoll Holmå. Foto: Alexander Winger (Mediehuset Nettavisen)

- Helt vanvittig å ta togene fra NSB

Sist oppdatert:
Regjeringen gjør det motsatte av land som har hatt suksess med sin jernbane, hevder Heikki Holmås (SV).

OSLO (NTB): Regjeringen gjør det motsatte av land som har hatt suksess med sin jernbane når de splitter den opp og konkurranseutsetter i stedet for å samle den i ett sterkt selskap, mener SVs Heikki Holmås.

Les også: Jordfeil fører til forsinkelser i togtrafikken

– Det er helt vanvittig å togene fra NSB. Jeg tror knapt jeg har hørt om andre land der statsjernbanen blir ranet for togene, sier han.

Holmås mener regjeringen gjør det motsatte av land som har jernbanesuksess ved å splitte opp jernbanen og konkurranseutsette i stedet for å samle jernbanen i ett selskap.

Les også: Fagforeninger skeptiske til ny jernbanereform

- Uten en krone ekstra

– Det er påfallende at regjeringens veireform innebar en nysatsing for flere titalls milliarder på veiprosjekter Stortinget aldri har behandlet, mens jernbanereformen lanseres uten en krone ekstra, sier han.

– Vi trenger en jernbaneminister ikke den motorveiministeren vi i dag har.

Ap: - Vil ikke ha vingeklipping av NSB

Også Arbeiderpartiets jernbanepolitiske talsperson Sverre Myrli er skeptisk. Han påpeker at mange av innstillingene i jernbanetrafikken skyldes feil på infrastruktur. De problemene løses ikke med å stykke opp og privatisere hele NSB, mener han.

– Dersom all jernbanetrafikk blir konkurranseutsatt, kan det medføre at NSB står ribbet tilbake. Arbeiderpartiet vil ikke støtte en slik vingeklipping av NSB, sier Myrli.

MOTSTAND: Jernbaneansatte markerte sin motstand mot jernbanereformen de borgerlige partiene presenterte på Oslo S mandag ettermiddag.

Fagforeninger advarer

Fagforeningene advarer mot reformen:

– Vi er bekymret for at vi kommer til å få en dyrere og dårligere jernbane. Vi må samle norsk jernbane og ikke dele den opp, sier forbundsleder Rolf Jørgensen i Norsk Lokomotivmannsforbund til NTB.

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund er uenig i at reformen vil føre til en mer effektiv jernbane.

– Regjeringen splitter opp jernbanen og sier det vil føre til mer effektiv jernbanedrift. Et nytt direktorat, flere selskaper og konkurranseutsetting fører til mer byråkrati, ikke mer effektiv jernbane, mener han.

NSB: - Trenger tid

NSB sier de vil bruke litt tid på å sette seg inn i hva regjeringen foreslår i jernbanereformen før de kommenterer i detalj.

– De som reiser med jernbanen i dag, får ikke et godt nok tilbud. NSB er opptatt av at reformen skal bidra til bedre togleveranser for kundene og en mer effektiv utnyttelse av ressursene som investeres i jernbanen, er det konsernsjef Geir Isaksen i NSB vil si foreløpig.

Med reformen som regjeringen og samarbeidspartiene la fram mandag, mister NSB eierskap til sine tog, verksteder og eiendomsselskap. Selskapet Mantena, som i dag eies av NSB, skal i stedet bli et selvstendig selskap underlagt Samferdselsdepartementet. (©NTB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere