RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Telemarksavisa (-)

- Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få oppleve dette

Sist oppdatert:
Redaktør er himmelfallen, mens Knut Arild Hareide (KrF) synes utspillet er lite klokt.

I et intervju med Nettavisen tirsdag, sa Frps samferdselspolitiske talsmann, Bård Hoksrud (40), at han vil fjerne bompengene om han blir samferdselsminister.

- Hvis du skulle bli samferdselsminister, hva kan du love oss? spurte Nettavisen.

- Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet, svarte Hoksrud.

Les hele intervjuet: - Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet

- Kan garantere at det ikke stemmer
Hoksruds uttalelse får nå sjefredaktøren i Telemarksavisa, Ove Mellingen, til reagere.

- Enten du tror meg eller ikke så sto dette i et intervju som Nettavisen hadde med Bård Hoksrud i går: «Hvis du skulle bli samferdselsminister, hva kan du love oss?». «Jeg kan garantere at det blir bompengefritt over hele landet, svarer Hoksrud». Det jeg kan garantere er at det ikke stemmer, skriver Mellingen i sin blogg torsdag.

Mellingen påpeker så videre:

- Om ikke Frp i tillegg får rent flertall da. Og det får de ikke. Ikke fordi jeg vet hva og hvem som får hva, men det finnes ikke en seriøs valgforsker, eller politiker i Norge, inkludert Bård Hoksrud, som tror Frp får flertall 9. september. Så kan man jo lure på hvorfor han går ut med såpass misvisende påstander.

Redaktører konkluderer deretter med at Frp ikke får rent flertall, at Hoksrud antakelig ikke blir samferdselsminister og at bompengene ikke forsvinner.

Hoksrud: - Fordi det er en viktig sak for Frp
Hoksrud, som representerer Telemark på Stortinget, begrunnet i intervjuet hvorfor de vil ha bort bompengene.

- Det er fordi vi er opptatt av det, og det er en viktig sak for Frp at vi skal sørge for at nå blir det bompengefrie veier, sa han, som også sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Det betyr i så fall at veiutbyggingen i Norge ikke blir bompengefinansiert, i tråd med Frps landsmøtevedtak - som hadde noen få unntak. Dette er imidlertid samarbeidspartner Høyre uenig i.

Les også: - Noen ønsker å skape tvil om bompenger

Hoksrud presiserte i etterkant av intervjuet at det han mente var at det ikke blir nye bomstasjoner med ham som samferdselsminister - og at han samtidig vil jobbe for å fjerne de som allerede er der.

- Men da er det jo viktig med størrelsen vår, for skal vi få det til så trenger vi et sterkt Frp, sa han.

Han lovet også en mer helhetlig og raskere utbygging av veiene.

- Aldri trodd jeg skulle høre
Frps samferdselspolitiske talsmann snakket seg også varm om forfall i fylkesveinettet og jernbanen - ser vi bort fra lyntogsatsingen.

- Det har vi rett og slett ikke råd til her i landet, sa han.

Tirsdag ble det kjent at regjeringen legger lyntogsatsingen på is, og det var Hoksrud glad for.

- Jeg er veldig godt fornøyd. Grunnen er at det ikke er grunnlag for det, og at det koster for mye penger. Lyntog utredningen viste at det vil koste 900-1000 milliarder å bygge ut mellom Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Stavanger og Oslo-Göteborg. I tillegg skal du drifte dette, sa Hoksrud.

Også dette får TA-redaktøren til å nærmest himle med øynene:

- Men akkurat dette er Frp imot. Selv et parti som har penger til «alt» har ikke penger til dette. Og jeg opplevde at Bård sa en setning som jeg aldri trodde jeg skulle få høre fra den kanten: «Det har vi rett og slett ikke råd til her i landet», står det i hans blogg.

Mellingen mener en av årsakene til politikerforakten i Norge, er «friske uttalelser som alle vet ikke kan bli holdt».

- Nå skal jeg ile til med å understreke at jeg synes Bård Hoksrud er en usedvanlig blid og liketil kar. Som Bamble-folk ofte er. Men i dette intervjuet må jeg si han tar munnen vel full. Om ikke med Møllers tran. Spesielt siden han vet at det ikke er sant, skriver han.

Hareide: - Vil få gjort mindre
I intervjuet blir Hoksrud i tillegg spurt om hva som vil være den største forskjellen på ham som samferdselsminister, kontra leder i transport- og kommunikasjonskomiteen, Knut Arild Hareide (KrF).

- Jeg vil mye mer - og mye raskere enn Hareide, sa Hoksrud.

Men ikke overraskende, er Hareide uenig i dette.

- Det jeg har å si er at en samferdselsminister som ikke vil bruke bompenger, vil få gjort mindre enn en samferdselsminister er villige til å bruke bompenger. Derfor er det ikke samsvar med det sitatet der, og det at han skal stå bom fast når det gjelder bompenger, sier Hareide til Nettavisen.

Hareide synes heller ikke noe om Hoksruds garanti

- KrF velger å ikke stille noe ultimatum på samferdselsiden, og det tror jeg også hadde vært klokt for Bård å gjøre, sier han.

- Har en regulerende effekt
Hareide, som selv kan bli aktuell som ny samferdselsminister, mener han og Hoksrud uansett er veldig enige om at en ny regjering vil gi mer ressurser og vil føre til en bedre infrastruktur i landet.

- Så er det slik at utfordringene for en ny samferdselsminister i en ny regjering vil være akkurat de samme om den kommer fra Frp, Høyre, Venstre eller KrF. Spørsmålet er hva som er viktigst. Å si nei til bompenger, betyr mindre vei, sier han, og legger til:

- Hvis du fjerner bompengene så vil det bli mindre veibygging, og det trodde jeg ikke var helt i tråd med det Frp ønsker.

Han sier at KrFs mål er å bruke bompenger slik at man får bygd vei, og påpeker:

- Det jeg synes også er et viktig poeng, og som jeg synes han glemmer, er at i nærheten av de store byene har bompenger en regulerende effekt på trafikken. Hvis det skal bli enda mer lønnsomt å kjøre bil i de store byene, og mindre lønnsomt å kjøre kollektivt, da blir bilkøene enda større enn i dag, sier Hareide.

- Det er en spennende jobb
- Kunne du tenke deg å bli samferdselsminister?

- Det er ikke tvil om at det er en spennende jobb. Det jeg er opptatt av, samme hvem det er, er at vedkommende må få gjort mer enn den som sitter i dag. Vi må få mer ut av pengene, sier han.

Mandag legger Frp fram sin alternative Nasjonale Transportplan (NTP).

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere